Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

5.0 1

Polini Variatorkit (HI-Speed)

(1 recensioner)
Art.nr. POL-241.670

Polini - Variatorkit ( HI-Speed ) - Grymt set från Polini

899.00 kr
I lager   Leveranstid: 1-4 dagar

Information om Polini Variatorkit (HI-Speed)

Hi-Speed variatorn är ett mästerverk framtaget genom noggrann utveckling, erfarenhet och dagens tillverkningsteknologi. Varje liten detalj i dessa variatorer har teknikerna hos Polini lagt ner tid på för att du ska kunna få ut maximaleffekt ur motorn på just din scooter.

Första steget att få ut bättre effekt ur din motor är ett urpluggat avgassystem, en bra koppling samt en Polini Hi-Speed variator

Hi-Speed variatorn är slittålig, välbalanserad samt så har den en yta som ger bra grepp men låg friktion. Bussningen i variatorn är av brons med hög kolhalt. Detta gör att friktionen minskar vilket i sin tur förbättrar växling, acceleration samt en längre livslängd.

- Diameter: 95 mm
- Hål för hylsan: 20 mm

I detta variatorkit medföljer även:
- 1st set med variatorvikter i nylon med extra hög slitstyrka även vid extrema temperaturer. Dessa är i storleken 16x13 mm och väger 6,9g.
- 3 guidebrickor
- 1st variatorbussning i metall med följande ca mått: 38,2 mm lång & 20 mm i diameter
- 3st blåa kopplningsfjädrar: Diameter 2,1 mm, 6varv. För bättre motoreffekt så rekommenderar att kopplingsfjädrarna som sitter monterade i originalkoppliningen ersätts med dessa.
- 1st blå tryckfjäder med EVO slider, längd 45 mm, 22kg, 5varv, diameter 3,7 mm

Se till att shimsa in variatorn så att drivremmen löper i en rak linje mellan det främre och bakre drivpaketet. En drivlina som är korrekt inshimsad leder till att friktionen minskas, detta in sin tur innebär att man undviker effektförlust samt minskar slitaget på samtliga delar i drivpaketet.


Allmänna monteringstips från Polini:


1. Rengör utsida på motorn där du kommer att arbeta så att smuts ej kommer ner i drivlinan.

2. Skruva bort variatorkåpan. Var försiktig och smörj med rostlösare om skruvar sitter hårt och ej vill lossna. Använd EJ för mycket våld då risken finns att skruvarna går sönder.

3. Skruva loss muttern som låser fast variatorn på vevpartiaxeln

4. Ta bort den tidigare monterade variatorn

6. Kontrollera skicket på drivremmen, om den är i dåligt skick byt då ut denna mot en Polini drivrem

7. Montera drivremen

8. Montera guideskenorna. Se bild med Nr4

9. Montera variatorvikterna i variatorn. OBS!! Variatorvikterna måste ha den "öppna" sidan åt rätt håll! Se bild med Nr2. Två set variatorvikter med olika viktantal medföljer vid leverans. De tyngre är till för originalmotorer och de lättare för de som är trimmade. du kan även blanda variatorvikterna för att uppnå optimal effekt. OBS!! Se bild med nr3 hur du måste placera vikterna för att ej skapa obalans i variatorn.

10. Montera variatorlocket

11. Montera distanserna

12. Montera variatorn på vevaxlen försiktigt så att variatorvikterna ligger kvar på plats

13. Skruva fast muttern som håller variatorn med fingrarna

14. Tryck ihop drivremmen mellan variatorn och kopplingen med handen så att den inte hamnar fel vid kopplingen eller variatorn.

15. Dra åt muttern som håller fast variatorn med det momentet som tillverkaren av mopeden rekommenderar.


Passar följande mopedmodeller

APRILIA

  • AREA 51
  • RALLY (luftkyld)
  • SCARABEO (till 2006) - Minarellimotorn
  • SONIC (luftkyld)
  • SR50 (94-97) - Luftkyld
  • SR50 (94-97) - Vattenkyld
  • SR50 Racing (till 2000) - Minarellimotorn
  • SR50 Stealth
  • SR50 WWW (efter 2000)

BENELLI

  • 491 RR (till 2003) - Minarellimotorn
  • 491 ST (till 2003) - Minarellimotorn
  • K2 (luftkyld)
  • K2 (vattenkyld)

BETA

  • ARK / X-Type Luftkyld
  • ARK Vattenkyld
  • EIKON
  • QUADRA

CPI

  • HUSSAR 50 (till 2003) - Kolvbult 10 mm
  • POPCORN 50 (till 2003) - Kolvbult 10 mm

ITALJET

  • DRAGSTER

MALAGUTI

  • CENTRO
  • CIAK
  • F 12 (efter 2004) - Luftkyld
  • F 12 (efter 2004) - Vattenkyld
  • F 12 - Luftkyld
  • F 12 - Vattenkyld
  • F 15 Firefox (efter 2004) - Luftkyld
  • F 15 Firefox (efter 2004) - Vattenkyld
  • F 15 Firefox (före 2004) - Vattenkyld
  • YESTERDAY

VENTO

  • GT-MAX (2-takt)

VIARELLI

  • MATADOR (2-takt)

YAMAHA

  • AEROX (2-takt) --> 1999
  • AEROX (2-takt) 2000-2002
  • AEROX (2-takt) 2003-2012
  • AEROX (2-takt) 2013 -->
  • JOG R (luftkyld)
  • JOG RR (vattenkyld)
  • NEOS (2-takt) --> 06/2007
  • NEOS (2-takt) 07/2007 -->
  • WHY (2-takt)

Egenskaper

Tillverkare
Polini

Upptäck mer


Tillbehör

0
0

Recensioner

kulpå2hjul

Familjen har en Honda vision 2016. Original gör 48 km/h på mätaren när man "går in i väggen" då insprutningen stryper högre hastighet med ryckighet som följd. Med bara variator och medföljande vikter gör den cirka 55 km/h på mätaren och går in i väggen avsevärt mjukare. Växlingen känns bättre troligen med lägre bränsleförbrukning som följd. Man följer med bättre i stadstrafiken och farliga omkörningar av stressade? bilister har minskat väsentligt. Rekommenderas

2018-05-30

Skriv en recension om produkten

Betyg: