Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Byta kedja på mopeden

Guide: Hur du byter Kedjan

Jag visar i denna guide hur man kontrollerar om mopedkedjan är utsliten och hur man byter den.

Det är också viktigt att man kan identifiera vilken kedja man har så att man kan byta till rätt sort. Därför försöker jag även beskriva de olika kedjetyperna.

Mer om moped- och Mc-kedjor

Först lite om underhåll
Om du underhåller kedja och drev så förlänger du livslängden på dessa.
Du kan byta kedja två till tre gånger innan du behöver byta dreven.
Men har du mycket slitna drev bör du byta drev och kedja samtidigt.

Tips - Läs min tidigare guide angående rengöring och smörjning av kedja

Olika kedjetyper

Generellt kan man säga att det finns två typer av kedjor.
1. O- eller X-ringskedjor
Dessa kedjor har en gummitätning (vanligast på MC)
Gummitätningarna bidrar till minskad friktion och ökad livslängd
2. Standardkedjor
Dessa saknar "gummitätningar (vanligast på mopeder)


O och X-ringskedjor med olika typer av gummitätningar

Man kan skarva moped- och Mc-kedjor på två sätt.


1. Kedjelås standardkedja med låsbricka (vanligt på moped)
Fördelen är att man inte behöver några specialverktyg för att montera detta.


2. Kedjelås o-ringskedja för nitning (vanligt på MC)
Fördelen är ökad hållbarhet och säkerhet lämpligt för maskiner med hög effekt


Specialverktyg för nitning kostar ca 700kr och finns att köpa i MC-butiker

 

Olika kedjestorlekar
För att enklast ta reda på vilken "storlek" kedjan till din moped har så mäter du bredden mellan länkarna där drevets kugg går in (b1)
Kedja "415" (b1 = 4,76 mm) kallas också 1/2" x 3/16"
Kedja "420" (b1 = 6,35 mm) kallas också 1/2" x 1/4"
Kedja "428" (b1 = 7,94 mm) kallas också 1/2" x 5/16"


Detta är alltså en "420" kedja!
Kedja "420" (b1 = 6,35 mm) kallas också 1/2" x 1/4"

Bytesintervall
Med ett bra underhåll så kan du komma undan med att endast byta kedjan 2-3 ggr innan du är tvungen att byta drev.
Men väntar du för länge med att byta kedjan så slits dreven ut snabbare och då åker du på en dyrare utgift att byta dreven också

Två olika metoder för att kontrollera ifall kedjan är utsliten


Bilden ovan visar en utsliten kedja

TIPS "enkla sättet"
Om halva länken eller mer syns när du drar i kedjan är kedjan utsliten


Hur du räknar antalet "pinnar" i detta fall 16 st
TIPS "vetenskapliga sättet"
Om kedjelängden överstiger "Max längd" mellan "pinnar" är den utsliten
För kedjorna 415-420-425-428 är max-längden mellan 23 "pinnar" 298mm (standardkedja) 295mm (o-ringskedja)
För kedjorna 520-525-530-532 är max-längden mellan 16 "pinnar" 259mm (standardkedja) 256,50mm (o-ringskedja)
För kedjorna 630-632 är max-längden mellan 16 "pinnar" 307,8mm (o-ringskedja)

OBS!
När du mäter längden skall kedjan vara sträckt med 20Kg

Kedjebyte


Bild 1
Det underlättar att ha ett depåstöd att ställa mopeden på


Bild 2
Du kan kontrollera slitaget på kedjan genom att dra i kedjan på bakdrevet.


Bild 3
Lossa hjulaxel och kedjespännare


Bild 4
Lossa kedjelåset med hjälp av en spårmejsel


Bild 5
Rulla av kedjan från dreven


Bild 6
Jämför längden på nya och gamla kedjan


Bild 7
Kapa kedjan till rätt längd med hjälp av en kedjebrytare.
OBS!
Ska du byta till större drev så kapa inte kedjan förrän du lagt på kedjan och kollat längden


Hebo - Kedjebrytare
TIPS - Klicka på bilden för att komma till webbutiken


Bild 8
Lägg på kedjan på dreven igen


Bild 9
Montera kedjelåset


Bild 10
OBS!
Öppningen på kedjelåset skall vara monterat från rotationsriktningen


Bild 11
Testa så att kedjelåset glider lätt och inte kärvar.
Dubbel kolla att låsbrickan sitter ordentligt i spåren på kedjelåset

TIPS - Sedan måste du linjera dreven och spänna kedjan men det lärde du dig i min förra guide + Youtubeklipp.

VIDEOGUIDE

produkter i denna guide