Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Produkt

Tillbaka till FAQ - Guide


Vi har reservdelar till nästan alla mopedmärken där ni både kan välja mellan OEM och eftermarknadsdelar. Svaren på många frågor om t.ex. montering, hur olika delar på mopeden fungerar och vad du behöver köpa kan du hitta svaren på i de flesta av våra guider hos oss på Twostroke. Nedan kommer några exempel på vanliga frågor men ni hittar samtliga guider överst på sidan "Mopedguider" eller på denna direktlänk: MOPEDGUIDER

  • Vilket munstycke ska jag ha?

    För att ta reda på det behöver du normalt prova dig fram. Som hjälp hittar du flera bra guider på denna länk

    FÖRGASARGUIDER

  • Vilka variatorvikter ska jag ha?

    Rätt variatorvikter behöver man normalt prova sig fram till. Är mopeden trimmad t.ex. med nytt avgassystem ska man normalt byta till lite lättare vikter eftersom mopeden då kan varva till ett högre varvtal. Kontrollmät dina nuvarande och utgå från befintliga vikten när ni ska köpa nya.

    För mer information om variatorn och hur du justerar den kan du läsa här:

    VARIATORGUIDER

  • Vilka kopplingsfjädrar ska jag ha?

    Kopplingsfjädrarna på en scooter avgör vid vilket varvtal som kopplingen greppar. Vill du att kopplingen ska greppa vid ett högre varvtal så ska du ha hårdare fjädrar.

    Läs mer om kopplingen och kopplingsfjädrar i denna guide.

    HUR FUNGERAR EN SCOOTERKOPPLING?

  • Ta bort strypningen på avgassystem

    Det sitter oftast en strypning i mynningen på kröken men det kan även finnas i ljuddämparen på en del rör. Mer om hur ni enklast avlägsnar dessa samt mer information om avgassystem gällande, sotning, besiktning och hur ni packar om en ljuddämpare kan ni läsa här: AVGASSYSTEM

  • Koppla in LED blinkers

    I de flesta fall är mopeden inte utrustad med blinkersrelä anpassad för LED-lampor varpå originalrelät måste bytas ut alternativt att motstånd måste monteras på respektive blinkers för att undvika problem som fast sken eller att de blinkar för snabbt. Läs mer om hur ni kopplar in detta, baklampor samt strömbrytare i våra guider: BELYSNING

  • Hur byter man bak- och framdrev samt vilken storlek ska jag välja?

    Vid köp av nya drev gäller det att jämföra måtten på de nya med dina gamla för att vara säker på att det blir rätt eftersom bakfälgarna kan skilja sig mellan årsmodellerna. Ifall ni inte tänkt köpa samma storlek utan vill förändra drevningen har vi även en guide på hur ni kan räkna ut den nya hastigheten. Ni finner samtliga guider för detta i denna länk: DREVGUIDER

  • Hur byter man bromsbelägg?

    Det gäller att byta ut sina bromsbelägg innan ytan är helt slut och metallen börjar gå mot bromsskivan. Vid köp av nya belägg gäller det att jämföra så samtliga mått stämmer med de gamla. I vår butik finns samtliga mått angivna på bromsbeläggen så ni enkelt kan kontrollera detta. Hur ni sedan byter ut dessa och mer information angående luftning av bromsarna, renovering av huvudbromscylindrar kan ni läsa här: BROMSGUIDER

  • Hur byter man cylinder och kolv samt vilken storlek på nållager?

    Det finns flera kritiska steg vid cylinder- samt kolvbyte det gäller att ta hänsyn till för att undvika problem som motorhaveri. Förutom att montera allt korrekt gäller det att använda rätt delar som är kompatibla med varandra. Är ni dessutom osäker på vilken storlek ni ska använda på nållagret så har vi samlat guider på allt om detta här: Cylinderguider

  • Hur trimmar man en scooter?

    Det finns flera sätt att trimma en scooter på, vad ni bör göra beror på vilken effekt och hastighet ni vill uppnå samt om det är en två- eller fyrtakt. En bra början brukar vara att ta bort originalstrypningarna som sitter monterade från fabrik. Vilka dessa är kan skilja sig mellan mopedmärke och modell, nedan ser ni några exempel på de vanligaste strypningarna på tvåtakt. Ifall ni är ute efter en rejäl effekthöjning är ett effektsystem och en större cylinder att föredra. 

    - Variatorring
    - Luftplugg
    - Insugsgummit
    - Blindrör
    - Plugg i mynningen (30-mopeder)
    - Strypt CDI / ECU

    Det brukar generellt vara lite knepigare att trimma en fyrtakt men en bra början är att ta bort originalstrypningarna som vanligtvis brukar bestå av strypt CDI / ECU, mässingskruv, luftplugg och variatorn. 


    Avgassystemet på en fyrtakt ger inte samma effekthöjning som på en tvåtakt utan är mer till för att forsla bort avgaserna. Om ni vill trimma den ordentligt bör ni därmed uppgradera cylindern.

  • Hur trimmar man en crossmoped?

    En växelmoped är oftast begränsad med en strypt CDI / ECU samt krök som även kan innehålla en katylasator. Enklaste sättet att trimma en crossmoped är därför att byta ut boxen till en ostrypt, köpa en ny trimkrök eller nytt effektsystem och sedan dreva om mopeden och justera förgasaren efter detta.

     

    Ifall ni är ute efter ännu mer effekt behöver ni även uppgradera er cylinder.