Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Räkna ut hastighet med nya drev

Här kommer en drevguide som ni kan använda för att räkna ut ungefär hur mycket snabbare (eller långsammare) er växelmoped kommer gå med olika drev...

Observera att uträkningarna endast stämmer exakt för en oändligt stark moped som inte påverkas av luftmotstånd, rullmotstånd, vikt mm. (dvs. ingen moped). Men man får i alla fall en ungefärlig idé om vad mopeden kan ge med nya drev.

Lite grunder innan vi börjar räkna

Dreven på din crossmoped fungerar precis som på en mångväxlad cykel (t.ex. mountainbike).

  • (Tyngre drev) Ett större drev fram och/eller mindre bak ger möjlig högre toppfart.
  • (Lättare drev) Ett mindre drev fram och/eller större drev bak ger lägre toppfart.


Precis som att en trampcykel blir jobbigare att trampa när man lägger i en högre växel kommer även er moped få det tyngre när ni byter till tyngre drev.
Har inte motorn tillräcklilgt mycket effekt för en tyngre drevning så kommer den att få sämre acceleration och du kan inte utnyttja hela varvtalsområdet på de högre växlarna. Man kan även få mindre ork i uppförsbackar vilket kan medföra att man måste köra på en lägre växel än nödvändigt.

En lättare drevning ger i teorin bättre acceleration och mer kraft men även detta kan variera gällande vad som fungerar bra till ens övriga setup och effekten i motorn.

När man byter dreven på en moped så skjuter man alla växlar "uppåt" eller "nedåt" och man kan uppleva att växlarna blir längre med en tyngre drevining. Varvtalet som motorn kan uppnå påverkas däremot inte av att man byter drev så länge motorn har tillräckligt mycket effekt.
En tyngre drevning kommer alltså på ett givet varvtal och växel att snurra bakhjulet snabbare och tvärt om för en lättare drevning.

Oavsett om du ska byta ena drevet eller båda två så fungerar uträkningen på samma sätt.

 

Dags att räkna

För att räkna ut en ungefärlig hastighet med nya drev behöver man veta följande saker om sin moped:

  • Topphastigheten (ex. 60km/h
  • Storleken på de drev man har (ex. 12 fram och 52 bak)

Nu kan du räkna enligt exemplet nedan:

  • Gamla framdrevets kuggar dividerat med gamla bakdrevets kuggar.
    Exempel:
    12÷52 = 0,2307

  • Nya framdrevets kuggar dividerat med nya bakdrevets kuggar.
    Exempel för både lättare och tyngre drevning:
    11÷58 = 0,1896 (Lättare)
    14÷50 = 0,2800 (Tyngre)

  • Nu tar vi den nya drevningens resultat och dividerar med den gamla drevningens resultat.
    Ska vi i detta fall byta till 14/50 drevning så räknar vi alltså enligt nedan:
    0,2800 (nya resultatet) dividerat på 0,2307 (gamla resultatet):
    0,2800÷0,2307 = 1,2136.

    1,2136 representerar alltså 121,36% av det gamla resultatet och du kan då ta den gamla topphastigheten och multiplicera med 1,2136. Om mopeden exempelvis gick i 60 km/h innan bytet så räknar du enligt nedan:
    60×1,213672,8
    Du får då alltså en ny potentiell topphastighet på 72,8 km/h (Vid samma varvtal där den tidigare gick i 60 km/h).

    Väljer vi istället den lättare drevningen så får vi ett resultat på 0,8218. Alltså 82,18% av det gamla resultatet. Gick mopeden i 60 km/h innan bytet så räknar du enligt nedan:
    60×0,821849,3
    Du får då en ny potentiell topphastighet på 49,3 km/h (Vid samma varvtal där den tidigare gick i 60 km/h).

 

Att tänka på...

  • Tyngre drev ger mopeden möjlighet att gå snabbare, men det kräver då att man har en tillräckligt stark motor för att kunna utnyttja nya dreven. Accelerationen kommer även påverkas (troligtvis negativt). Dvs precis som när du cyklar på en riktigt hög växel.
  • Lättare drev ger mopeden sänkt toppfart, men ger i teorin mer kraft då det inte krävs lika mycket effekt för att motorn ska orka dra runt dreven.
    Med ett par tester bör du kunna hitta de drev som passar bäst för just din setup och körstil

produkter i denna guide