Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Aprilia SR50 (förgasare) - Trimsetuper


Här går vi igenom hur mycket effekt en Aprilia SR50 ger i originalutförande och hur den påverkas av en ostrypt CDI-box, trimrör, sportluftfilter samt större förgasare i olika steg.

 

 

Förutsättningar


Innan ni börjar trimma er Aprilia SR50 finns det ett par originalstrypningar som är värt att känna till då dessa i annat fall kan begränsa effekten för de nya trimdelarna ni köpt om de inte avlägsnas. Vanligtvis består de av följande:

- Svetsad plugg i mynningen på kröken
- Katalysator
- Plugg i luftfilterboxen (begränsar ingående luftlöde)
- Variatorring eller strypt variatorhylsa beroende på årsmodell
- CDI-box

Trimstegen i den här trimguiden ger en bra hänvisning till hur mycket mer effekt ni får ut med både originalstrypningarna borttagna samt trimdelar monterade. Vilka trimdelar ni sedan väljer kan givetvis påverka både kraften och effekten annorlunda än de redovisade effektkurvorna.

 

Effektkurvor


 

Original


Effekt vid 6718 RPM ca 1,9 hk.


Denna kurva visar hur mycket effekt en Aprilia SR50 levererar i originalutförande. Den strypta CDI-boxen påverkar inte avsevärt med sitt varvstopp då effektkurvan dyker betydligt tidigare. Det finns inte tillräckligt mycket med kraft i motorn till att ge högre effekt än detta.

 

Trimnivå 1


Effekt vid 7062 RPM ca 4,3 hk, trimsetup:

- Avgassystem utan katalysator
- CDI-box (ostrypt)


Med samtliga strypningar borttagna ökar effekten betydligt. Avgassystemet har blivit ersatt med ett standardliknande rör utan katalysator. Originalförgasaren fungerar bra till denna setup men eftersom den är svår att arbeta vidare med kommer den inte vara ett bra alternativ vid värre trimsetuper. Även luftfilterboxen går bra att använda här men begränsar luftflödet vid ytterligare trimning.


Det går bra att använda ett huvudmunstycke i storlek 58-62, flytta trottelnålen till mittersta läget och luftskruven på ett varv.

 

Trimnivå 2


Effekt vid 7303 RPM ca 4,8 hk, trimsetup:

- Avgassystem utan katalysator
- CDI-box (ostrypt)
- Förgasare
- Luftfilter


I detta steg har vi bytt ut originalförgasaren till en annan förgasare även den på 17,5 mm som är mer lämpad för justering och bestyckning som därmed inte begränsar inställningsmöjligheterna. Även ett löst luftfilter har monterats direkt på förgasaren. Dessa nya delar ger alltså 0,5 hk mer än tidigare setup.


Förgasarinställningarna är något annorlunda, huvudmunstycket består av storlek 80 men det går bra att använda 80-85. Nålen är densamma med mittenposition men luftskruven är nu på tre varv.

 

Trimnivå 3


Effekt vid 7127 RPM ca 5,4 hk, trimsetup:

- Effektrör
- CDI-box (ostrypt)
- Förgasare
- Luftfilter


Den stora skillnaden här är att avgassystemet har blivit utbytt till ett mer renodlat trimrör från LeoVince, detta ger ännu en effektökning från 4,8 hk till 5,4 hk vilket är rejäl ökning med endast ett annat avgassystem. Samma förgasare som i trimnivå 2 används med denna setup.

 

Resultat


Med ganska enkla medel går det att öka effekten bra på en Aprilia SR50 jämfört med original. Dessa trimsteg är endast vidare nivåer efter varandra. Ifall ni är ute efter betydligt mer än detta går det givetvis att byta till ännu värre avgassystem och framförallt större kubik som kommer ge helt andra förutsättningar. Med en 70cc cylinder hade effektkurvan inte bara genererat en högre toppeffekt utan levererat mer genom hela registret samt med ett högre varvtal.

 

Övrig info


Andra inställningar som vi inte gått igenom i denna guide är variatorn och kopplingen. Vid effektförändring kommer förutsättningarna ändras för originaldelarna i drivlinan varpå detta kan behöva ses över för att optimera kraftöveringen till bakhjulet.

 

 

Källa: Turbogaraget i samarbete med Twostroke