När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Borra cylinder (moped)
Funderar du på att borra din cylinder? På denna sida förklarar
vi vad det innebär, vad man faktiskt gör och varför man gör det.
Att "borra cylindern" innebär att man förstorar cylinderloppet. Det kan man göra pga. att cylindern är sliten, för att höja slagvolymen och för att få plats med en överdimensionerad kolv.
Denna åtgärd är något som vanligtvis endast görs på riktiga high-end motorer eller på motorer som av någon anledning har rasat och motorblocket inte använder lösa cylinderfoder.
Ökar man cylinderloppets diameter så måste man även ha en passande kolv och för att kunna mäta fram vad man behöver för kolvdiameter så krävs det även för det specialverktyg då skjutmått eller liknande inte är tillräckligt precisa. När kolv och cylinder ska matchas ihop så handlar det ofta om tusendels millimetrar för att ge korrekt toleranser.
Det är alltså extremt sällan det är värt att ge sin in på detta när det gäller mopedmotorer då man måste ha rätt verktyg och kunskap. Det är alltså inget man gör hemma själv i garaget med "vanliga" verktyg.
Det innebär också att kostnaden för att utföra ett sådant arbete på en firma så gott som alltid kommer att överstiga priset för ett helt nytt cylinderkit.
Se även denna artikel gällande cylinderhoning:
Hona cylinder (moped)