Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Byta koppling och kopplingsfjädrar (Scooter)

Nu tar jag (Rexxy) upp hur kopplingen fungerar på en scooter samt hur man byter kopplingsfjädrar.

Vi börjar med grunderna. Kopplingen på en scooter är en såkallad slungkoppling, en koppling som arbetar med centrifugalkraften. På den finns det 2 eller 3 fjädrar monterade som håller in lika många kopplingsbackar. Fjädrarnas jobb är att se till så backarna inte åker ut när den roterar! När man sedan gasar ökar även rotationen på kopplingen, till slut är rotationen så pass hög så fjädrarna inte längre orkar hålla emot. Då åker kopplingsbackarna ut och greppar tag i kopplingsklockan och scootern börjar driva!

Med olika styrkor på kopplingsfjädrarna kan vi styra vilket varvtal kopplingen ska börja greppa på kopplingsklockan, och därefter styra hur bra acceleration man får ifrån stillastående start. Tyvärr kan man inte bara säga ”du ska ha dem där fjädrarna o.s.v.”. Alla setups är unika och ger maxeffekt vid olika varvtal, sen spelar även ens personliga smak roll. Vill man ha en snabb acceleration har man starkare kopplingsfjädrar som greppar på högre varv, vill man ha en liten lugnare acceleration som är lite småstadsvänligt har man mjukare kopplingsfjädrar. Allt är hur man själv känner.

Oftast är man ute efter att ha så bra acceleration som möjligt, och då väljer man dem fjädrarna som gör så att kopplingen greppar strax före ens maxeffekt. För det är då motorn orkar driva som bäst!

Vilka fjädrar är det som gäller då? Ja, man får helt enkelt prova sig fram. Jag rekommenderar starkt att man köper flera kopplingsfjädrar med olika styrkor och provar sig fram till vad som fungerar bäst. Ett tips jag kan ge är vissa sport och racingkopplingar som t.ex. Stage6 Torque Control. Där kan man steglöst justera varvtalen genom ett par skruvar som ökar eller minskar spänningen på fjädrarna.



T.ex. Din scooter accelererar långsamt från stillastående start några meter, för att sen piggna till och sticka iväg! Det kan betyda att du har för mjuka kopplingsfjädrar. Kopplingen greppar på så låga varvtal där motorn inte har någon effekt och orkar knappt driva scootern framåt. Montera starkare kopplingsfjädrar så motorn får en chans att varva lite mer innan kopplingen börjar greppa. Du kanske behöva flera steg starkare fjädrar, så köp flera stycken och prova dig fram!

T.ex. Din scooter bara varvar och varvar och den accelererar långsamt och t.ex. topphastigheten är låg. Det kan betyda att du har för hårda kopplingsfjädrar! Din motor varvar inte så mycket som behövs för att kopplingsbackarna ska kunna pressas ut tillräckligt. Kopplingen slirar och generar mycket värme som kan slita ut din koppling på nolltid. Byt till mjukare kopplingsfjädrar! Du kanske behöva flera steg svagare fjädrar, så köp flera stycken och prova dig fram!

T.ex. Din scooter sticker iväg direkt utan tvekan och har en jämn acceleration. Du har rätt styrka på kopplingsfjädrarna och behöver inte göra något!

Här kommer nu en guide som visar hur man både byter koppling samt kopplingsfjädrar. Jag byter från en originalkoppling till en Malossi Flyclutch på en minarellimotor. Just i detta fall en Beta Ark, men det är samma princip på alla mopeder med minarellimotorer som t.ex. Yamaha Aerox, Neos, Slider, Jog m.m.

Börja med att demontera variatorkåpan.

Väl där inne skruvar du loss muttern till kopplingsklockan. Jag använder en mutterknacka som underlättar det rejält. Annars finns det verktyg som kan låsa klockan, eller så använder du helt enkelt bakbromsen om den är bra nog.

Sen ska vi dra ut kopplingen tillsammans med dem bakre remskivorna. Tryck ihop dem bakre remskivorna så blir remmen slakare, och det blir lättare att dra ut allting.



Sen spänner jag fast kopplingen i ett skruvstycke, så den sitter stabilt. Skruva åt lagom så du inte skadar kopplingsbeläggen.

Lossna sen på den stora muttern.

När mutter är loss kan du skruva bort den med fingrarna. Tryck ihop ”paketet” så blir den lättare att skruva på.

Sen är det bara att ta bort kopplingen.

Nu till den nya kopplingen (eller samma om du bara ska byta fjädrar)
Skruva fast den i skruvstycket igen, denna gång åt andra hållet så fjädrarna syns.

Mjuka kopplingsfjädrar kan man lätt ta loss och montera med en vanlig näbbtång. Är det modellen starkare fjädrar kan man använda en smal skruvmejsel och dra i fjädrarna.

På första bilden tar jag en näbbtång och bara drar fjädern rakt ut. På andra bilden tar jag en skruvmejsel och drar fjädern ut.

Nu monterar jag starkare fjädrar, och dessa var för starka för näbbtången. Så jag fick montera alla med skruvmejseln. Dra fjädern till hålet, sen får man hjälpa den lite på traven genom att banka lite på den, så att den vill gå ner ordentligt.

Bara att upprepa med alla tre fjädrar (eller två om du bara har det)
Den ska sitta hela vägen ner som på bilden.


När fjädrarna är på plats kan du montera tillbaka kopplingen på remskivorna. Är man ensam är det enklast att lägga det på golvet och använda knät samt en hand att trycka ner kopplingen, sen använder du andra handen till att skruva dit muttern





Sen tillbaka upp till skruvstycket och dra åt muttern ordentligt.

Nu ska allting tillbaka in i motorn. Precis som innan särar vi på remskivorna så remmen kan komma längre in. Då går det lätt att montera den tillbaka på axeln.

På med kopplingsklockan och dra åt muttern! Nu är det extra viktigt att kolla så kopplingsklockan går fritt ifrån kopplingen (om du monterat en ny koppling d.v.s.). Går den inte fritt kan du behöva shimsa ut klockan lite med en bricka, eller flera. Tills den går fritt!

Sen på med variatorkåpan, samt ut och provkör och kolla om fjädrarna blev rätt. Blev dem inte rätt? Bara att upprepa hela proceduren.

VIDEOGUIDE



Allt för mig!
Rexxy

produkter i denna guide