Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Byta styrlager på moped - Honda MT50

Byta styrlager moped (MT50)

Här är en guide på hur man byter styrlager på sin gamla Honda MT50!

Styrlagret är någon som många missar att underhålla. Dålig smörjning och dålig kontroll av glappet. Därav är det mer regel än undantag att dem är slitna och behöver bytas.
Så här ska jag nu visa hur man byter styrlagret på en Honda MT50!

Ignorera att vissa delar saknas i bilderna, då jag samtidigt håller på och renoverar den.


Börja med att skruva loss framlyktan med hastighetsmätare.

Byta styrlager moped - Bild 1

Sen bort med framskärmen. Även fästet som sitter under gaffelkronan.

Byta styrlager moped - Bild 2

Sen ska styret bort. Övriga delar som gashandtag, bromshandtag m.m. kan sitta kvar på styret. Lägg något skydd på tanken och lägg styret över där.

Byta styrlager moped - Bild 3

Lossa sen på bromsvajer och hastighetsmätarvajer fram.

Byta styrlager moped - Bild 4

Skruva sen loss muttern till hjulaxeln.

Byta styrlager moped - Bild 5

Skruva loss hjulaxeln och knacka sen ut den.

Byta styrlager moped - Bild 6
Byta styrlager moped - Bild 7
Byta styrlager moped - Bild 8

Lossa sen skruvarna på styr- och gaffelkronan till gaffelbenet. En i taget. Vrid sen loss gaffelbenet.

Byta styrlager moped - Bild 9
Byta styrlager moped - Bild 10
Byta styrlager moped - Bild 11

Skruva sen bort muttern till styrkronan.

Byta styrlager moped - Bild 12

Bort med styrkronan och skruva loss muttern som drar åt styrlagret. Tänkt på att det kan finnas massa lösa lagerkulor där! Så dem inte rullar iväg överallt.

Byta styrlager moped - Bild 13

Dra sen ur hela gaffelkronan ut från ramen. Även här kan det finnas en massa lösa kulor i botten.

Byta styrlager moped - Bild 14

Nu ska vi knacka ut dem gamla lagerbanorna. Jag börjar med gaffelkronan.
Sätt den i ett skruvstycke och knacka lagerbanan rakt upp.

Byta styrlager moped - Bild 15
Byta styrlager moped - Bild 16
Byta styrlager moped - Bild 17

Lagerbanorna i ramen är också bara att knacka ur. Sitter en där uppe, en där nere.

Byta styrlager moped - Bild 18
Byta styrlager moped - Bild 19


Byta styrlager moped - Bild 20
Byta styrlager moped - Bild 21

Nu ska vi knacka dit nya lagerbanor. I denna nya styrlagersatts finns det två innerbanor. En är större än den andra, så bara en passar gaffelkronan. Vi ska ha den större.

Byta styrlager moped - Bild 22

Nu ska vi knacka dit den första lagerbanan.
Missa inte brickan och den lilla gummiläpp som skyddar styrlagret mot smuts.
Bricka först, gummiläppen sen.

Byta styrlager moped - Bild 23

Byta styrlager moped - Bild 24

På med lagret och knacka ner den. Lättast här är med ett rör som precis går över ramröret och slår på den inre delen av lagerbanan. När du nästan är i botten, se till att gummiläppen lägger sig ordentligt runt/under lagerbanan.

Byta styrlager moped - Bild 25
Byta styrlager moped - Bild 26

Nu till den undre biten av ramen.
Knacka dit lagerbanan lite lätt och slå den hela vägen ner i botten med en hylsa. Viktigt att den går ner hela vägen i botten!

Byta styrlager moped - Bild 27
Byta styrlager moped - Bild 28
Byta styrlager moped - Bild 29

Sen den övre lagerbanan. Samma princip, men den går inte lika djupt ner. Man hör ett annat ”klang” i slagen när den nått botten.

Byta styrlager moped - Bild 30
Byta styrlager moped - Bild 31
Byta styrlager moped - Bild 32

Fetta nu in den undre lagerbanan ordentligt. Släng i lagerkransen och fetta även in den ordentligt! Överbliven fett torkar man bort sen.
Jag använder mig utav vanlig SKF kullagerfett.

Byta styrlager moped - Bild 33
Byta styrlager moped - Bild 34

Fetta sen in den övre lagerbanan exakt likadant, med lagerkransen och sen i med gaffelkronan.

Byta styrlager moped - Bild 35
Byta styrlager moped - Bild 36

Sen på med den inre lagerbanan.

Byta styrlager moped - Bild 37
Byta styrlager moped - Bild 38

Gänga sen på styrlagermuttern som drar åt lagret. Den ska man INTE dra åt fullt, utan med den muttern justerar man glappet i styrlagret. Dra åt muttern så gaffelkronan går tungt. Sen lossar du muttern liiiiite i taget tills gaffelkronan går lätt. Men den får INTE gå så lätt så det finns glapp i styrlagret.
Känner du att den ”hugger” lite medan du rör den fram och tillbaka är den för hårt spänd. Det får inte finnas några ”sweet spots” som man kallar det. Att den stannar kvar på ett ställe.

Man får prova sig fram helt enkelt!
Man kan även få justera den lite till när moppen står på egna hjul sen.

Byta styrlager moped - Bild 39
Byta styrlager moped - Bild 40

När du är nöjd med justeringen kan du montera tillbaka styrkronan, brickan samt styrmuttern.
Dra inte åt styrmuttern förrän gaffelbenen är i, blir lättare att linjera styr- och gaffelkronan då. Samt lättare att dra åt muttern när gaffelbenen och hjulet sitter på.

Sen är det bara att montera tillbaka allting i omvänd ordning!

Byta styrlager moped - Bild 41
Byta styrlager moped - Bild 42
Byta styrlager moped - Bild 43

 

Videoguide: Byta styrlager på moped (Honda MT50)

produkter i denna guide