Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Hona cylinder (moped)

I denna artikel förklarar vi vad honing är och varför man gör det.


Efter cylinderloppet har blivit borrat så måste cylindern honas.
Honingen är de mycket små och många "reporna" i cylinderloppets yta och dessa finns till för att både ta bort de sista ojämnheterna och för att oljefilmen ska lägga sig jämnt runt hela cylindern och även för att oljefilmen ska hållas kvar. Det är alltså så en ny och fräsch cylinder ska se ut från fabrik. Bilden nedan till vänster visar hur en cylinder ska se ut och den högra visar en cylinder där honingen har blivit nedsliten, förmodligen pga. ett värmenyp:
Hona cylinderslitet cylinderlopp

På en gammal cylinder så blir ofta cylinderloppet blankt pga. slitaget från när kolven rör sig upp och ned i cylinderloppet.. Det kan alltså även ofta vara aktuellt att hona om en gammal cylinder om den blivit blank.
Även efter lättare värmenyp så kan det vara bra att hona cylindern för att ta bort de små ojämntheterna i cylinderloppet. Att hona en cylinder är dock ingen lösning på ett större haveri där det blivit djupa repor i cylindern.

På en sliten cylinder kan det även vara aktuellt att gå upp en storlek på kolven efter att den blivit honad. Detta för att kompensera för det nedslitna cylinderloppet, vilket då kan tillåta korrekt prestanda och kompression.

För att hona cylinder så använder man ett specialvektyg som kan användas tillsammans med en vanlig skruvdragare till exempel. Se nedan:
DHgate.com:Automotive Trim Removal Tool Adjustable Cylinder Honing Tool  51-177mm Three-Jaw Brake Cylinder Hone for Auto Engine Cylinder  Repair:Automobiles & Motorcycles




Se även denna artikel gällande cylinderborrning:
Borra cylinder (moped)

produkter i denna guide