Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Montera avgasstrypning

Går er moped för snabbt och ni behöver strypa ned den? Ifall ni har ett ostrypt avgassystem kommer här en guide på hur ni hittar rätt storlek på strypningen samt monterar dit den. Oavsett om det gäller ett avgasrör till en scooter eller växelmoped är tillvägagångssättet densamma.


Det ni behöver tillgång till är en svets. Många har förstås inte det hemma, men det går att ta med kröken och strypningen till närmsta verkstad för att få hjälp med detta. Då det endast krävs ett par svetsloppor brukar det inte vara allt för dyrt.


Tänk på att även om ni monterar dit en avgasstrypning medför det inte att ni kommer ned till laglig hastighet, en moped har vanligtvis ett flertal olika strypningar för att hålla ned hastigheten som gör att detta kan variera från varje modell. Det gäller även att se över så det inte finns andra trimdelar på mopeden.

 

Steg 1 (mätning)

Börja med att mäta diametern på krökens mynning. Denna kan se olika ut beroende på avgassystem, nedan kan ni se en exempelbild på detta. 

Ø = Er innerdiameter och därmed den yttre diametern ni ska välja på avgasstrypningen. Ifall ni i början har en kraftig böj på er krök kan strypningen i enstaka fall vara för lång, det kan då vara nödvändigt att korta ned den så den kommer tillräckligt långt in i mynningen.


Steg 2 (svetsning)

När ni sedan beställt hem rätt dimension på strypningen och kontrollerat att den går ned i mynningen är det dags att svetsa dit den. 

Oavsett om ni svetsar dit den själva eller tar hjälp av en verkstad bör ni se till att den fästs på flera punkter. På en del avgassystem från fabriken sitter strypningen endast fast med en svetsloppa. I många fall är detta nog medvetet för att det ska vara enklare att ta bort den vid trimning men då det sker en hög värmeutveckling där är risken stor att strypningen lossnar om den inte sitter tillräckligt hårt.


På exempelbilden nedan kan ni se hur en strypning kan sitta monterad direkt från fabriken, se därför till att ni fäster den på flera ställen.


Steg 3 (provkörning och förgasarbestyckning)

Vid effektförändring i motorn som påverkar bränslemängden bör man alltid se över förgasaren och bestycka samt justera den efter detta. Har ni tidigare kört ostrypt har ni troligtvis använt större munstycken och eventuellt även annan förgasare än original, provkör därför och ta sedan hjälp av denna förgasarguide så er motor får korrekt blandning av luft och bränsle: Förgasarguide


Ifall mopeden överstiger den lagliga hastigheten trots att ni monterat dit samtliga originalstrypningar går det även vid behov och om det finns plats att svetsa på en extra bricka i mynningen på den ditsvetsade strypningen så ni krymper hålet ytterligare och därmed stryper den ännu mer.

produkter i denna guide