Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Bensin - E5, E10 och E20

Vad betyder bensin E5, E10 och E20? Vilket bränsle ska man köra på till sittE5, E10 och E20 bensin information fordon, till exempel moped eller snöskoter? Vilka är för- och nackdelarna?

I denna bränsleguide går vi igenom skillnaderna och anger vilken variant ni bör köra med.

 

Allmän information


När införs den nya standardkvaliteten E20?

I dagsläget finns inget bestämt datum för när E20-bensinen ska börja användas i Sverige men EU:s ordförande vill införa kravet snarast möjligt. Den tidigare 95-oktaniga bensinen (E10) får då den nya standardkvaliteten (E20) vilket innebär en högre nivå av etanol från tidigare 10% som då ökar till 20%.

Den 95-oktaniga E10-bensinen har använts sedan den 1 augusti 2021 och den ersätte då den tidigare E5-bensinen.

98-oktanig bensin är i dagsläget fortfarande klassad som E5-bensin och blandas alltså ut med max 5% etanol.

 
Varför vill man införa den nya standardkvaliteten E20?

Kortfattat är det en klimatfråga, genom att dra ned på de fossilia råvarorna i våra drivmedel kommer växthusgasutsläppen att minska från våra transporter vilket behövs för att uppnå klimatmålen.

 

Hur ser man då skillnaden på E10 och E20 på bensinstationen?

Det finns en rund symbol för respektive drivmedel som är placerade både på pumphandtaget och ovanför pumpen på samtliga drivmedelstationer.

Bild från bensinmack på handtag till E10 och E5

 

Går det att blanda E10 och E20?

Det är inga problem att blanda dessa två drivmedel, så länge ditt fordon klarar av E20 går det att tanka med båda oavsett mängd. Det bästa är dock att hålla sig till ett och samma drivmedel om du har en förgasarmotor, så att denna kan bestyckas korrekt efter aktuell etanolblandning.


Vilka för- och nackdelar medför en höjd etanolhalt i bensinen?


Fördelar

- Minskade skadliga utsläpp
- Världens oljereserver bevaras längre
- Ekologiskt kompatibel produktion
- Etanol är billigare per liter än både bensin och diesel

Nackdelar

- Alla fordon kan inte framföras med E20
- Kan förorsaka skador på äldre fordon där b.la. packningar, slangar och bränslepumpar inte är förberedda för det extra slitaget som etanol medför
- Svårstartad och högre risk för misständningar p.ga. ökad syremängd
- Etanol genererar oftast mindre energi vilket minskar räckvidden jämfört med samma mängd bensin. Bränsleförbrukningen ökar alltså ju mer etanol bensinen blandas ut med.

E5 

E5 är den tidigare 95-oktaniga bensinen som innehöll 95% bensin och 5% etanol. Oktanhalten 95 är egentligen inte procentandelen bensin utan ett mått på bränslets kapacitet att stå emot knackningar.

För fordon som inte klarar av eller är godkända för det nya bränslet E10 kommer kunna välja 98-oktaniga alternativet som ska innehålla max 5% etanol. På de flesta tankstationer är dessa märkta med E5 eller 98-oktan beroende på företag.

E10

E10 är den aktuella standardkvaliteten för 95-oktanig bensin som innehåller 10% etanol och 90% bensin istället för tidigare 5% etanol.

Denna är framtagen för vardagligt användade och bör således inte användas till fordon som inte nyttjas året om då etanolen har en förmåga att binda fukt vilket bidrar till en högre mängd vatten som ökar risken för motorproblem.
För fordon som inte klarar av eller är godkända för E10 kan du fortfarande välja det 98-oktaniga alternativet som ska innehålla max 5% etanol. På de flesta tankstationer är dessa märkta med E5 eller 98-oktan beroende på företag.

E20

E20 kommer att vara den nya standardkvaliteten på 95-oktanig bensin som då alltså blandas ut med 20% etanol.

Detta gör man för att minska utsläppen av skadliga växthusgaser. Det kan dock innebära problem för många fordonsägare. De allra flesta moderna fordonen klarar av att köra på en högre etanolhalt utan problem, men läs stycket längst ner i denna artikel för ytterligare information om vad den höjda etanolhalten kan innebära för olika fordonstyper.

Detta bränsle bör inte användas på fordon som inte används flera gånger i veckan och där allt bränsle byts ut genom förbränning kontinerligt. Detta eftersom etanol binder vatten och kan orsaka problem med beläggningar och korrosion i bränslesystemet.

 

Vilket drivmedel bör man välja?

I princip alla nyare fordon klarar av det nya drivmedlet E20. ca 94% av exempelvis alla bensindrivna bilar i Sverige är godkända för körning på E10 som ladstadgades för bilar producerade efter 1 januari 2011, men även många äldre bilar klarar detta. Man har alltså tagit höjd och sett till att bränslesystemens komponenter ska klara av en ännu högre etanolhalt.

Vilket drivmedel ska mopeder och snöskotrar använda?

Eftersom den aktuella standardbensinen E10 är tänkt att användas kontinuerligt året om är den därmed inte lämpad för lagring kan det innebära problem för fordon som lagras under en längre tid och detta problem blir självklart större om och när den nya E20-bensinen införs.

Det kan variera stort beroende på vilket märke och modell som kan köra på E20, det är därför väldigt viktigt att kontrollera i instruktionsboken om den är lämpad för det. Ifall denna information saknas är det tillverkaren eller generalagenten ni kontaktar.

Tvåtaktsmotorer som kan köras med det nya drivmedlet kan blanda E20 med tvåtaktsoljan uan problem.

Om det visar sig att ert fordon inte är godkänt för E20 eller om ni är osäkra på vad ni bör använda ska ni alltid köra på en lägre etanolutblandning för att vara säker på att inte skada er motor eller andra delar som inte klarar av den förhöjda nivån av etanol.

Behöver jag göra något om jag ska köra på E20-bensin?

Förgasarmodeller

Precis som med E10-bensinen som används i dagsläget så kan den högre etanolhalten innebära ökade problem för många fordon, främst för förgasarmotorer.
Etanolen kan ärja aluminium och även bilda beläggningar som täpper igen slangar och bränslekanaler. 
Förgasaren kan även behöva bestyckas om, eller luftflödet justeras eftersom etanol innehåller en högre syrehalt och mindre energi jämfört med samma mängd ren bensin vilket kan kräva en justering av bränsleblandningen.
På äldre fordon kan man behöva uppgradera packningar och bränsleslangar mm. om dessa inte är gjorda för att klara den högre etanolhalten.

Insprutsmodeller

De flesta moderna insprutsmodellerna har ECU:er och motorstyrningssystem som klarar av att justera insprutet för att kompensera för den höjda etanolhalten, men även på dessa modeller kan bränslet orsaka stopp i bränsleledningar, spridare mm.
På äldre fordon kan man behöva uppgradera packningar och bränsleslangar mm. om dessa inte är gjorda för att klara den högre etanolhalten.

Ytterligare information

Då etanol binder vatten så ska man helst tömma bensintank, förgasare och övriga bränslesystemet om fordonet ska säsongsförvaras. Exempelvis en moped som ställs undan på vintern och en snöskoter som sommarförvaras. Gör man inte detta så ökar risken för korrossion i aluminiumdelar, rost i bensintanken, igensatta bränsleledningar mm.

Ju högre etanolhalt som används i bränslet så måste man mer och mer ta i beaktning att bränslet kan orsaka problem och att det har ett bäst före-datum. För E10-bensinen kan man generellt säga att det är ok i fyra månader.