När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Anpassa blocket för en stor cylinder
Åttonde guiden i mitt Aeroxprojekt. Nu är det dax för första delen där jag börjar passa in Malossis Big bore kit! Kittet passar inte utan att man bearbetar blocket för att få ned cylinderkjolen. Många är överdrivet rädda för att bearbeta blocket personligen är jag mer orolig för att porta en cylinder... Ni behöver inte påpeka att en motorrenoverare med en CNC-fräs gör jobbet med större precision det är självklart, men jag tänker bevisa att man kan jobbet "good enough" med enklare verktyg.
Är du osäker ska du naturligtvis lämna över jobbet till en firma.
Malossi Big Bore kit
Grejer du behöver
En slipmaskin
Bild 01
Big Bore cylindern
Bild 02
Hålet i motorblocket är ca 51,5mm
Bild 03
Diametern på cylinderkjolen är ca 55,5mm
Bild 04
Enligt ritningen från Malossis ska hålet vara 56,7mm (tolerans +0,1mm) och djupet 21mm
Bild 05
Jag använder cylinderfotspackningen som mall
Bild 06
Tips
Det underlättar om man skruvar fast packningen med pinnbultarna
Bild 07
Sedan använder jag en rits för att markera vad som ska bort
Bild 08
En slipmaskin med en carbidfräs gör jobbet (fräsar finns på Clas Ohlsson)
Bild 09
Följ kanten motsols så hugger det inte lika mycket
Tips
Spara "strecket" du ritsat (fräs inte bort det) och mät medan du jobbar
Tryck inte låt fräsen jobba
Bild 10
Tänk på att försöka få hålet lodrätt och minst 21mm djupt
Kollar med skjutmått så det blir lodrätt
Bild 11
Jag finputsar med en rondell och slippapper
Bild 12
Sedan tar jag de två motsvarande sidorna på samma sätt
(fräsen först sliprondell efteråt)
Bild 13
Mät diametern på hålet
Bild 14
Godkänt är 56,7 - 56,8mm
Bild 15
och 21mm djupt
Bild 16
Jag kollar att cylinder går på utan att kärva
Verkar bra så här långt!
Bild 17
Här näst skall kanalerna slipas upp
(svartmarkerat det som ska bort)
Fortsätt följa mitt arbete med att montera ett Malossi Big bore 87cc kit på min Aerox
VIDEOGUIDE