Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Broms och hjullager MT50

Här är en guide på hur man fixar lite på sin gamla Honda MT50. Jag ska visa hur man byter hjullager samt hur man byter bromsbackarna och smörjer upp bromsarna för bästa bromsförmåga.

Jag håller även på och renoverar Hondan, så ignorera att vissa delar saknas på hojen på bilderna i guiden.

Först, se till att hojen står stabilt. T.ex pallbockar under varsin fotpinne, så du kan skruva loss fram- och bakhjul. Lättast är att ta ett hjul i taget.

Vi börjar med bakhjulet. Börja med att ta bort kedjan. Jag tog bort kedjan helt, görs lätt med att ta bort kedjelåset.

Sen lossar vi på bromsstaget bak. Lossa på muttern som är längs bak på staget och dra sen ut staget från bromsarmen. Notera hylsan som kommer bli lös från bromsarmen.


Demontera sen bromsstoppet för bromsskölden och sen muttern för hjulaxeln.


Knacka sen ut hjulaxeln försiktigt och bakhjulet ska nu vara löst.


Nu till framhjulet. Demontera frambromsvajern samt hastighetsmätarvajern. Mätarvajern skruvas bort genom att ta bort skruven som sitter fast på sidan av skölden, sen kan man bara dra ut mätarvajern. Eller lossa mätarvajern från hastighetsmätaren. Den skruvas bort.

Lossa sen muttern på hjulaxeln

Sen skruva bort hjulaxeln. Den är gängad i ena gaffelbenet, så det går INTE knacka ut den nu.

När axeln har gängats ut från gaffelbenen kan man lätt knacka ut den.


Vi börjar med bromsarna!

Först, demontera dem gamla bromsbackarna. Det görs lätt genom att dra ut dem en bit och sen viker upp dem.



Vänd sen på sköldarna och skruva sen bort bromsarmarna.



Sen sitter det en slitageindikator bakom, och bakom den en liten ”fiberbricka”. Bara ta bort dem.


Sen kan man dra ut bromsaxeln utan problem. Har den suttit länge kan man behöva knacka ut den försiktigt.

Sen en grundlig rengöring av trummorna och axeln! Speciellt noga i hålet där bromsaxeln löper. Se även till att rengöra splinesen ordentligt, gärna med en stålborste eller liknande.


Sen när allting är rengjort, ska vi smörja upp dem rörliga delarna. Båda bromsaxlarna smörjs med fett (Jag använder vanlig kullagerfett), montera sen in axlarna i bromssköldarn, samt smörj båda delarna där bromsbackarna ligger an med LITE fett. Se Bild.
Torka av överflödigt fett, Man vill inte få fett på bromsytorna.





Se nu till att bromsaxeln ligger i rätt läge. Den kan vara i två lägen, men bara ett är rätt. Båda fungerar, men för att slitageindikatorena och markeringen för bromsarmarna ska ligga korrekt, måste axlarna ligga korrekt. På ”splinessidan” finns det ett ställe som saknar splines. Varför kommer vi till senare. Men det finns på båda axlarna fram och bak, den biten ska peka mot hålet för hjulaxeln.

Nu tar vi fram dem nya bromsbackarna och ”bygger” ihop dem. Två fjädrar som går mellan backarna, och sen ”viker” vi in dem på plats på bromssköldarna.





Nu kan du montera tillbaka fiberpackningen och slitageindikatorn. Nu kan jag också återgå till den biten på axeln som saknar splines. På slitageindikatorn finns en bit som också saknar det. De bitarna ska nämligen monteras mot varandra, så slitagemärkningen hamnar rätt.





Nu till bromsarmarna. De har en markering som ska matcha en markering på axlarna. Så bara montera dem mot varandra.


Montera armen på axeln och dra sen åt den med en skruv och mutter.

Nu till själv trumman. Där finns det inte så mycket att göra förutom att göra rent och putsa upp bromsytan lite. Få bort eventuell rost m.m. Jag slipade lite med ett sandpapper med 240 i kornstorlek för att rugga upp bromsytan lite.

Viktigt även att trumman är hel, rund och fin, vilket kan vara svårt att se eller mäta om man inte har korrekt verktyg. Ska den göras helt runt bör den även svarvas av.
Det kan även finns en slitagekant där inne, men på just mopeder som inte har automatspännare för backarna, blir det inget större problem. Bilar som har automatspännare, gör så att backen till slut hamnar bakom slitagekanten, och kan försvåra demonteringen av bromsarna. Men som sagt, moppar har inte det problemet, då backarna återgår till sitt normalläge så fort bromsvajern/staget tas bort från armen.


Nu är bromsarna rengjorda, bytta och smorda! Så ska du inte byta hjullager samtidigt kan du nu montera tillbaka allting i omvänd ordning. Ska du byta hjullager? Fortsätt läs!

På båda hjulen finns det en liten packbox, den bänder man lätt bort med en mejsel.

Inuti navet sitter det ett rör mellan de två hjullagerna. Man får försöka tvinga röret lite på ”sidan” så man kan komma åt och knacka ut lagret.  Sen är det bara att ge den ett par rejäla smällar, så ska lagret komma ut.


Andra lagret är nu superlätt att komma åt och knacka ut.

Rengör sen lagerytorna ordentligt, samt inne i navet. Undersök även efter skador, sprickor, flisor som saknas m.m. Det får inte vara skadat! För spricker det under färd kan olyckor hända.

När naven är rengjorda kan vi nu knacka dit det första lagret. Här kan man göra på två sätt, antingen värmer man navet och bara lägger i lagret. Eller så knackar man bara i lagret som det är, vilket jag gjorde. Viktigt dock nu är att få i lagret rakt, samt att INTE knacka på innerringen. Nu knackar man ENBART på ytterringen! Slår man på innerringen blir det mikoskopiska skador på kulorna och lagerbanorna, vilket gör att lagret kommer slitas ut på nolltid och man får göra om allting igen.

När lagret kommit in en bit i navet, kommer man inte åt med enbart hammaren. Då får man ta ett don och knacka resterade biten neråt. På YTTERRINGEN!
När man når botten hörs ett annat ”klang” i slagen.

EXTRA: Om lagret ramlar i UTAN man behöver knacka in det, så är lagerläget för stort. Då måste man använda tex lagerlåsning för att det ska sitta fast. Använder man inte det kan lagret börja snurra inne i navet, och hålet blir bara större och större. Till slut blir hjulet/navet oanvändbart.



När lagret nu är i botten vänder vi på hjulet, och lägger i distansröret. VIKTIGT att den inte glöms.
Sen kan vi knacka i andra lagret. Se till att distansröret centreras innan du slår den sista millimetern av lagret och ”låser” fast röret.



När lagret sen är på plats kan du montera tillbaka packboxen som satt där tidigare.

Sen samma princip på andra hjulet!
När den är klar är det bara montera tillbaka allting i omvänd ordning.

 

VIDEOGUIDE

Rexxy visar hur man byter hjullager och bromsbackar på Honda MT50

 

produkter i denna guide