När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Demontering variator

Guide: Demontering variator
Här visar jag hur man demonterar variatorn. Guiden är gjord på en Yamaha Aerox, men principen är densamma på de flesta variatorer även om utseendet kan skilja sig lite.
I guiden använder jag en variatorspärr - Denna lilla tingest kan spara dig många kronor och huvudvärk när du byter variator. Många inklusive jag själv har lärt mig den hårda vägen att om man använder en "mutterknack" så är det lätt hänt att man förstör vevaxlen med ett vevaxelbyte som följd.

Bild 01
Börja med att demontera variatorkåpan

Bild 02
Sedan ska du använda variatorspärren

Bild 03
Lås fast variatorn med spärren
(med två bultar i motorblocket)

Bild 04
Spärrskaft och 17mm hylsa

Bild 05
Enkelt med variatorspärren

Bild 06
Mutter + bricka + kickaxelkugg

Bild 07
Variatorfläkt + fläktstjärna

Bild 08
Schimsbricka

Bild 09
Lyft av variatorlocket

Bild 10
Variatorvikterna ligger i variatorskålen

Bild 11
Dra ur variatorhylsan

Bild 12
Kolla att det är rent och att vikterna är runda

Bild 13
Lägg i variatorvikterna rätt väg

Bild 14
Du kan ha varannan vikt lättare

Bild 15
Tex 3st på 4gram och 3st på 3gram = tot 21gram
Räkna alltid totalavikten

Bild 16
Blanda inte allt för stora och små vikter

Bild 17
Det är viktigt att guidebrickorna sitter rätt väg! (blå saker)

Bild 18
Ibland går de att vända fel väg

Bild 19
Trycker nu fast den fel väg...

Bild 20
Det går att trycka dit variatorlocket

Bild 21
Men nu sitter det fast så att locket inte kan röra sig!!

Bild 22
Detta gör att variatorn inte växlar som den ska!

Bild 23
Vänder tillbaka guidebrickan

Bild 24
Nu kan locket röra sig som det ska

Bild 25
Notera skillnaden (ena sidan är spetsigare)

Bild 26
Nu monterar jag tillbaka variatorn

Bild 27
Dra fram remmen allt vad som går
(tryck ihop kopplingsskivorna)

Bild 28
Mycket viktigt att inte klämma remmen vid monteringen

Bild på vevaxel där man klämt remmen vid monteringen...
Där den röda pilen pekar har splinesen gått sönder

Bild 29
Notera greppet jag har!
(kläm ihop remmen på mitten)

Bild 30
Schimsbrickan

Bild 31
Variatorfläkt + stjärnan

Bild 32
Kickaxelkuggen

Bild 33
Brickan

Bild 34
Muttern

Bild 35
Dra åt för hand så mycket som möjligt

Bild 36
OBS!
KOLLA ATT REMMEN INTE ÄR FASTKLÄMMD!

Bild 37
Variatorspärren

Bild 38
Kolla remmen igen...
Vill inte ha ett vevaxelbyte...

Bild 39
Dra åt ordentligt
LYCKA TILL
VIDEOGUIDE - Demontering variator
produkter i denna guide
-
179.00 krOBS! Välj rätt längd. Behöver du 1 meter ska du köpa 10 stOBS! Välj rätt längd. Behöver du 10 meter ska du köpa 10 stOBS! Säljs styckvis. Köp det antal du behöverOBS! Innan du beställer, kontrollera att hålbild och mått på drev stämmer med mopedens originaldrev.OBS! Innan du beställer, jämför fäste och utseende så de stämmer med originalgreppOBS! Innan du beställer, kontrollera att dimensionerna stämmer med ert nuvarande däckOBS! Innan du beställer, kontrollera att munstycket stämmer med det som sitter i din förgasareOBS! Innan du beställer, kontrollera att beläggen stämmer med de på mopedenOBS! Innan du beställer, kontrollera att styrets längd stämmer med ditt nuvarande, samt att tjockleken passar det monteringskit du tänkt användaOBS! Innan du beställer, kontrollera att batteriets storlek och typ stämmer med vad som passar ditt fordonOBS! Innan du beställer, kontrollera att kedjan passar dina drev och har rätt längdOBS! Innan du beställer, kontrollera att luftfiltret passar din förgasare och insug, eller i filterboxOBS! Innan du beställer, kontrollera att ljuddämparen passar ditt avgassystem och har de mått du är ute efterOBS! Kontrollera att produkten stämmer överens med den du ska ersätta innan beställningOBS! Kontrollera att storleken på dessa vikter är rätt för din variator innan beställningOBS! Tändstift är inte modellanpassade. Kontrollera att detta stift har den specifikation du ska ha innan beställning!OBS! LED-lampor kräver likström. Matas lampan med växelström så kan skador uppstå!
