När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Matchporta cylinder och block (Big Bore)
Jag har tidigare fräst ur motorblocket för att passa in min Malossi big bore cylinder i motorblocket Nu är det dags för att fräsa ur spolkanalerna och boostkanalen kallas ofta för "matchporta"
Detta gör man inte specifikt för Malossi Big bore kittet matchportning ger en ökad effekt på de flesta trimcylindrarna
Effekten ökar tack vare att flödet av färskgaser i vevhuset förbättras.
Grejer du behöver
En slipmaskin
Bild 01
Använd cylinderfotspackningen som mall
Bild 02
Använd en rits för att markera var du du skall fräsa
Tips: Skruva fast mallen med pinnbultarna och muttrar så hålls den på plats
Bild 03
Detta är "spolkanalen" aka "transferkanalen"
Bild 04
Detta är "boostkanalen"
Bild 05
Andra "spolkanalen"
Bild 06
Slipa ned kanalen mot strecket du ritsat
Tips: Jag använder en fräs med rundad topp (finns på Clas Ohlsson)
Bild 07
Försök behålla samma vinkel (lutningen) på kanalen
Du ska inte fräsa ur botten på kanalen
Tips: Du skall vara lätt på handen tryck inte
Det hugger inte lika mycket om du fräser moturs
Bild 08
Jag grovslipar kanterna på kanalen med den större fräsen
OBS! Akta så att du inte repar packningsytan
Bild 09
Jag använder sedan en spetsig fräs för att kunna fixa hörnen
Ta sedan andra hörnet på samma sätt
Bild 10
Jag avslutar med att fixa till ytan med ett slipstift
Tips: Du tjänar inget på att göra ytan spegelblank
Ytan skall vara ungefär som om den vore slipad med 240´s slippapper
Bild 11
Jag kontrollerar att porten stämmer överens med kanalen
Bild 12
Sedan fixar jag andra spolkanalen på samma sätt
Bild 13
Sedan fixar jag boostkanalen
Samma verktyg och metod som tidigare
Bild 14
En fil underlättar när man skall fixa hörnen
Följ mitt fortsatta arbete med min Malossi Big bore
I nästa steg skall jag fräsa ur blocket för vevpartiet med den långa vevstaken
VIDEOGUIDE