När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Montera skruvdubbar
Guide - Montera Skruvdubbar
(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)
Är du "taggad" för vintern? Du slutar väl inte köra för att det kommit lite snö och is? Nu finns det inga ursäkter!
Välj rätt däck och köp Best Grip-dubbar för ditt behov och dubba sedan dina däck själv...
Dubben för isracing!
BestGrip F1
Skruvdubb framtagen för att köra formel 1 på is men funkar utmärkt till Bil, MC, ATV mm.
4.6 mm utstick.
MED HÅRDMETALLSPETS
Ska du köra isracing är det en fördel om du limmar dem
Best Grip - Hylsa (4500)
Dubbhylsa till F1-modellen
För att kunna montera skruvdubben så kommer du att behöva denna hylsa som är specialanpassad för F1-modellen.
Dubben för säker körning i trafiken
Best Grip - Skruvdubb (1100)
Skruvdubb för Bil, Pick-up, MC, ATV mm. 1.9 mm utstick.
Mått (Diameter x Längd): 7.9 x 9.8mm
Utstick: 1.9mm
Djup i däck: 7.9mm
Minsta mönsterdjup: 5.9mm
Spets diameter: 2.2mm
Best Grip - Hylsa (4100)
Dubbhylsa till 1100-modellen
För att kunna montera skruvdubben så kommer du att behöva denna hylsa som är specialanpassad för 1100-modellen.
Best Grip - Hylsa (OFF)
Dubbhylsa
Vid demontering av dubben kommer denna hylsa att behövas.
Loctite - Snabblim (480)
Loctite för fastlåsing av skruvdubb
Vid dom mest extrema förhållandena kan skruvdubben lossna.
Med hjälp av denna Loctite 480 så löser du det problemet genom att limma fast dubben i däcket.
En droppe per dubb räcker gott och väl
Monteringen är mycket enkel men det finns några varianter
Variant 1 - Däck som är förberedda för dubb
Schwalbe - Vinterdäck (Iceman)
Dessa däck är förberedda för dubbar och är därför mycket enkla att montera.
Ingen förborrning krävs
TIPS
Att tänka på före du börjar!
- Lägg upp en dubbstrategi så du vet antalet som går åt.
- Märk upp dubbmönstret med en penna innan du börjar
Bild 1
Placera dubben i det magnetiska verktyget.
Tips
Se till att dubben sitter rätt i verktyget, annars kan verktyget gå sönder.
Bild 2
En droppe lim i hålet om du vill att dubben skall sitta extra bra
TIPS
- Bestäm "dubbmönstret" först
- Avfetta dubbarna i thinner eller liknande och låt dem torka innan montering
Bild 3
Tryck dubben mot däcksytan och håll ett konstant tryck ner mot däcket.
TIPS
- Skruva långsamt med skruvdragare eller för hand.
- Sluta skruva när toppen på verktyget nuddar däcksytan.
- Fortsätt inte att skruva när dubben är nere, dubben kan hamna för djupt och skära sönder stommen.
Bild 4
Lyft bort verktyget
- Se till så att hela den breda dubbkroppen är nere i däcket
Bild 5
Denna dubb sitter perfekt!
- Om hela dubbkroppen ej är nere skruva i den lite till
- Om den sitter för djupt justera ut dubben lite grand
Variant 2 - Crossdäck
Michelin - Däck (T63)
Som exempel så är dessa däck är ej förberedda med hål för dubb.
Du kan montera dubben utan att förborra men vill du att dubben skall sitta extra bra så förborrar du och limmar dubben
Bild 06
Jag märker upp mitt dubbmönster först
Bild 7
Borren skall vara en gummiborr (alternativt kan en 3mm träborr fungera)
OBS!
Använd inte en borr avsedd för metall
TIPS
- Som borrstopp sätter jag en bit bensinslang på borren
Bild 8
Borra 3mm hål, lika djupa som dubbens längd med en gummiborr med djupstopp
Bild 9
Fyll sedan hålet med lim och skruva i dubben och låt härda i minst 48 timmar i minst 16°C.
TIPS
Avfetta först dubbarna i thinner eller liknande och torka dom.
Bild 10
Skruva i dubben på samma sätt som tidigare
OBS! Dubbarna sitter extremt hårt och går inte att skruva ur.
Enligt tillverkaren behöver man inte borra om du inte ska limma fast dubben.
Personligen tycker jag det är enklare att få dubben exakt på den plats jag vill när jag förborrat.
Videoguide