När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Problem med motorblock på D50B0 Euro 3 (E3-E4)
Här följer vikig teknisk information om problem med motorblocket på motorn D50B0, dvs. den så kallade Piaggiomotorn på Derbis växlade mopeder tillverkade 2006 och senare.
Motorblocksproblem på DERBI Euro 3 (E3-E4)
Erfarenheter och slutsatser dragna från framför allt racing har visat att många kör sönder sina vevar på Derbis Euro3-motor. Det har ingen betydelse vilken kubik på cylindern man kört eller vilken vev som använts.
Problemen uppkommer systematiskt på Derbi Euro3, men nästan aldrig på Derbi E2 eller Minarelli AM.
Undersökningar av motorblock från Derbi E3 visar att de inte har fått någon värmebehandling efter gjutningen. Denna "defekt" tillsammans med väldigt varierande toleranser på lagerbanorna gör att lagret sitter för löst i blocket.
Även originalkonfigurationen (originalcylinder, originalvev och originallager) ger veven problem och lagerbanorna blir ovala, vilket gör att veven inte får en korrekt position. Veven får ta upp all kraft och blir deformerad vilken kan leda till att den går av.
Därför rekommenderar vi starkt att du kontrollerar detta:
- Om lagerbanorna i motorblocket har spår av rotation från yttre delen av lagret så måste blocket bytas.
- Om du under urmontering av vevpartiet märker att det lossnar från blocket utan uppvärmning, så måste blocket bytas.
- Om du har tillgång till bra mätutrustning kan du kontrollmäta och den maximala diametern får vara 46,975 mm i diameter. Är måttet större än detta behöver blocket bytas.