Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Renovera motor på Honda MT5

Renovera MT5-motor

I denna guide visar jag hur man renoverar en Honda MT5/MB5 motor! MB och MT motorn är 99,9% lika varandra, skillnaderna är att MB saknar det främre motorfästet samt att den har varvmätarmatning i kopplingskåpan. Men förövrigt är växellådan, vev, koppling m.m. identiska.

 

Så då börjar vi!

Magnetkåpan över svänghjulet demonteras lätt genom att skruva bort alla skruvar, inga konstigheter.
Sen kan vi ta bort växelpedalen samt framdrevet. Växelpedalen sitter med en genomgående skruv med mutter på andra sidan. Dra ut skruven helt och dra loss växelpedalen.
Drevet kan sitta fast med antingen en seegersäkring/låsring, eller en låsbricka som skruvas fast i drevet. När den delen väl är loss, är det bara dra ut drevet.

Renovera MT5-motor - Bild 1
Renovera MT5-motor - Bild 2
Renovera MT5-motor - Bild 3

Sen lossar vi på förgasaren, för mig satt dem fast med två stycken M6 muttrar.

Renovera MT5-motor - Bild 4

Sen är det bara att dra förgasaren rakt ut.

Renovera MT5-motor - Bild 5

Nu ska insuget loss. För mig satt den fast med 4 stycken spårskruvar. Om det är original eller inte, vet jag ej.

Renovera MT5-motor - Bild 6

När insuget är loss kan man ta bort membranet/reedventilen. Ibland kan den sitta fast, så det kan hjälpa att bända loss den lite försiktigt.

Renovera MT5-motor - Bild 7
Renovera MT5-motor - Bild 8

Tändstiftet måste inte bort, men den ska du väl ändå byta nu när du renoverar hela motorn?
Så skruva bort den!

Renovera MT5-motor - Bild 9
Renovera MT5-motor - Bild 10

Nu ska topplocket bort. Sitter fast med 4 stycken muttrar. Dem kan sitta rejält, så ha ett stadigt grepp om motorn!
När muttrarna är borta, drar man topplocket rakt upp.

Renovera MT5-motor - Bild 11
Renovera MT5-motor - Bild 12

Topplockspackningen ligger löst på cylindern, och är bara att dra rakt upp.

Renovera MT5-motor - Bild 13

Sen är det bara att dra upp cylindern, rakt upp.

Renovera MT5-motor - Bild 14

Demontera sen kolven. Ta en näbbtång och vrid ut kolbultsclipset, tryck ut kolvbulten och kolven är lös.

Renovera MT5-motor - Bild 15
Renovera MT5-motor - Bild 16
Renovera MT5-motor - Bild 17
Renovera MT5-motor - Bild 18

Oljepumpen ska också bort. Den sitter fast med 2 skruvar. Själva oljepumpen kan sitta lite hårt, så det kan behövas övertalas lite lätt med en hammare.

Renovera MT5-motor - Bild 19
Renovera MT5-motor - Bild 20
Renovera MT5-motor - Bild 21

Nu till tändsystemet. Demontera svänghjulsmuttern samt brickan under, det görs lättast med en mutterknacka. Annars får man försöka låsa vevpartiet.

Renovera MT5-motor - Bild 22

Använd sen en svänghjulsavdragare för att få bort svänghjulet oskadd. Dimensionerna är M27x1, vänstergängat. (Samma som t.ex. Yamaha Aerox)

Renovera MT5-motor - Bild 23
Renovera MT5-motor - Bild 24

Nu ska tändplattan bort. Men först kan vi koppla loss kabeln för neutralgivaren. Den sitter fast med hjälp av en fjäderbelastad bricka, tryck ner brickan och kabeln lossnar lätt. Själva neutralgivaren kan man lätt ta bort genom att bara dra den rakt ut. (Se till att oljan är tömd innan iså fall!)

Renovera MT5-motor - Bild 25
Renovera MT5-motor - Bild 26

Tändplattan sitter fast med 3 skruvar, bort med dem och plattan tas bort lätt.

Renovera MT5-motor - Bild 27
Renovera MT5-motor - Bild 28

Nu till kopplingssidan. TÖM på olja först! Finns en dräneringsplugg under motor.

Renovera MT5-motor - Bild 29

Bort med kicken.

Renovera MT5-motor - Bild 30

Kopplingskåpan sitter med flera skruvar runtom.  Bara att skruva bort dem!

Renovera MT5-motor - Bild 31

Dra sen upp kåpan och tryck samtidigt ned kickaxeln. Det kan smälla till vid kickaxeln, när kickfjädern lossnar.

Renovera MT5-motor - Bild 32
Renovera MT5-motor - Bild 33

Kickaxeln är bara att dra rakt upp. Har inte kickfjädern lossnat än, kan du haka loss den.
Under finns kickdrevet, med en bricka. Dem ligger löst.

Renovera MT5-motor - Bild 34Renovera MT5-motor - Bild 35

Nu ska kopplingen bort. Skruva loss dem 4 skruvarna som trycker ner kopplingsfjädrarna, och bort med kopplingsfjädrarna.

Renovera MT5-motor - Bild 36
Renovera MT5-motor - Bild 37
Renovera MT5-motor - Bild 38

Centrum av kopplingen sitter fast med en låsring, den måste bort.

Renovera MT5-motor - Bild 39

När låsringen är borta, kan man dra upp hela lamellpaketet.

Renovera MT5-motor - Bild 40

I botten av korgen finns en tjock bricka.

Renovera MT5-motor - Bild 41

Nu är hela kopplingskorgen lös, bara att dra den rakt upp!

Renovera MT5-motor - Bild 42

Nu kan vi demontera några drev. Mellandrevev för balansaxeln, bara att dra rakt upp.

Renovera MT5-motor - Bild 43

Drevet till oljepumpen, bara att dra rakt upp.

Renovera MT5-motor - Bild 44

För att få bort mellandrevet för oljepumpen och kickdrevet måste metallbygeln bort, som sitter fastskruvad i blocket. Den agerar även som fäste till kickfjädern.
Sitter fast med två M6 skruvar.

Renovera MT5-motor - Bild 45
Renovera MT5-motor - Bild 46

Sen kan mellandrevet tas bort, notera brickan under den.

Renovera MT5-motor - Bild 47

Då kan vi lossa stjärnan till selektortrumman. Sitter fast med en M6 skruv. Lossa den och stjärnan lossnar lätt.

Renovera MT5-motor - Bild 48

Sen lossa på låsarmen till stjärnan. Sitter även den fast med en M6 skruv.

Renovera MT5-motor - Bild 49
Renovera MT5-motor - Bild 50

Växelaxeln kan nu dras bort, dra den rakt upp.

Renovera MT5-motor - Bild 51
Renovera MT5-motor - Bild 51

Nu till primärdrevet. Bort med mutten (Med mutterknacka), en bricka, primärdrevet och sen en distans.

Renovera MT5-motor - Bild 53
Renovera MT5-motor - Bild 54
Renovera MT5-motor - Bild 55

Nu till motorklyvningen. Sitter ett gäng skruvar runt motorn, se till att få dem alla!

Renovera MT5-motor - Bild 56

Nu till att klyva motorn. Ska du INTE använda veven, då kan du knacka på den och motorn delar på sig.
Ska du använda veven måste man använda en avdragare. Men det finns inga självklara fästpunkter för avdragaren, så man måste tillverka en platta som fästes på motorn.
Så min rekommendation är att byta veven.
Börja lite lätt med en kniv mellan blockhalvorna så dem delar på sig.

Renovera MT5-motor - Bild 57

Ta sen en hammare och knacka på veven, samt drevaxeln lite lätt, så går motorn isär.

Renovera MT5-motor - Bild 58
Renovera MT5-motor - Bild 59
Renovera MT5-motor - Bild 60

Ska du bara byta veven behöver du aldrig röra växellådan. Men jag som ska blästra och måla hela motorn vill att allting ska vara borta.

Börja med selektortrumman, bara att dra rakt upp.

Renovera MT5-motor - Bild 61

Sen upp med pinnen för skiftgafflarna, bara att dra rakt upp

Renovera MT5-motor - Bild 62

Nu kan du plocka bort skiftgafflarna. Dem ligger nu löst.
I ordning, 5L, C, 4R.

Renovera MT5-motor - Bild 63
Renovera MT5-motor - Bild 64
Renovera MT5-motor - Bild 65

Växellådan är nu bara att dra rakt upp.

Renovera MT5-motor - Bild 66
Renovera MT5-motor - Bild 67

För att demontera balansaxeln, måste den knackas ut. Lagret sitter bakom ett fastpressat drev, så det lagret kan vara en utmaning att byta utan rätt verktyg. Så tänk dig för noga innan du knackar ur axeln, för lagret tar skada utav det.

Renovera MT5-motor - Bild 68
Renovera MT5-motor - Bild 69

Vevpartiet sitter löst i sitt lager, så den är bara att dra ut. Sitter den för hårt kan man få knacka lite försiktigt på den.

Renovera MT5-motor - Bild 70
Renovera MT5-motor - Bild 71

För att demontera packboxar, tar man en mejsel och bänder lätt ut dem.

Renovera MT5-motor - Bild 72
Renovera MT5-motor - Bild 73

Ramlagret knackar man ut med en hylsa och hammare, några rejäla slag och den åker ut.

Renovera MT5-motor - Bild 74
Renovera MT5-motor - Bild 75
Renovera MT5-motor - Bild 76

På mina block satt det kvar rester från packningen. De måste bort innan den nya packningen monteras, annars kan det läcka där! Det tas lätt bort med ett knivblad. Dra kniven åt rätt håll, så du inte skär i blocket, och då får en liten oljekanal…

Renovera MT5-motor - Bild 77


Nu ska motorn ihop!

Nu monterar vi i ett ramlager på högra motorblocket. Värm upp lagersätet till den nått c:a 100 grader (vatten fräser direkt vid kontakt med ytan)
Ska du ha balansaxeln monterar du även i den samtidigt.
Är blocket tillräckligt varmt kommer lagret glida i superlätt.

Renovera MT5-motor - Bild 78
Renovera MT5-motor - Bild 79
Renovera MT5-motor - Bild 80
Renovera MT5-motor - Bild 81

Lagret ska hela vägen ner i botten.

Renovera MT5-motor - Bild 82

Då kan vi montera i växellådan. Notera brickan som ska vara under drevaxeln.
(Vill ni se i detalj hur jag bygger ihop lådan drev för drev, får ni kolla in filmguiden)

Renovera MT5-motor - Bild 83

Ta sen hela växellådan i ett stycke, och lägg i den i blocket rakt ner. Notera även brickorna på ovansidan av båda axlarna.

Renovera MT5-motor - Bild 84
Renovera MT5-motor - Bild 85
Renovera MT5-motor - Bild 86

Nu till selektortrumman, rakt ner helt enkelt.

Renovera MT5-motor - Bild 87

Nu till skiftgafflarn.
Börja med 4R, med 4R uppåt. Ska sitta längst ner i vänster axel. Även så längst ner på selektrotrummans spår.

Renovera MT5-motor - Bild 88
Renovera MT5-motor - Bild 89

Skiftgaffel C, med C uppåt. Ska sitta i höger axel, och sitta i mitten på selektrotrummans spår.

Renovera MT5-motor - Bild 90
Renovera MT5-motor - Bild 91

Skiftgaffel 5L, med 5L uppåt. Ska sitta högst upp i vänster axel. Även så högst upp i selektortrummans spår.

Renovera MT5-motor - Bild 92
Renovera MT5-motor - Bild 93

Sen tar vi axeln för skiftgafflarna, och trycker genom alla 3, ner i ett hål i blocket.

Renovera MT5-motor - Bild 94
Renovera MT5-motor - Bild 95
Renovera MT5-motor - Bild 96

Nu kan vi ta packboxen. Smörj in läpparna med fett innan, så inte läppen startar torr. (Olja funkar också bra). Denna packbox har dubbla läppar, men den svarta sidan ska vara uppåt, mot vevhuset.  
Packboxen är bara att trycka ner i botten.

Renovera MT5-motor - Bild 97
Renovera MT5-motor - Bild 98

Nu till vevpartiet. På just Honda är det lättast att ena ramlagret sitter i blocket (som vi redan gjort), och andra ramlagret monterat i vevpartiet. Jag som har press, använder det. Annars kan man göra som jag gjort på en minarelliguide (Se bild där nere)

Renovera MT5-motor - Bild 99
Renovera MT5-motor - Bild 100

Veven är nu bara att lägga direkt i ramlagret i blocket! Det är pluspassning. Lagret låses fast sen när primärdrevet tillsammans med distansen dras åt.

Renovera MT5-motor - Bild 101

Nu byte av packboxar på vänster motorblock. Dem gamla är bara att bryta loss, och dem nya är bara att montera på.

Renovera MT5-motor - Bild 102
Renovera MT5-motor - Bild 103
Renovera MT5-motor - Bild 104

På med mittenpackningen på motorn och montera nu ihop blocken!


VIKTIGT DOCK! Använd lagerlåsning på lagret som sitter på veven, så den limmas fast i blocket.
Det är en akilleshäl som Hondas motorer har. Lagret kan börja snurra i blocket, och då finns risken att lagerläget i blocket äter upp sig – och blocket blir skrot.

Får du svårt att få i lagret i blocket ordentligt, kan värme av blocket hjälpa till lite.

Renovera MT5-motor - Bild 105

För att få ihop blocket dem sista millimeterna kan du använda skruvarna till hjälp. NOTERA att den ska gå LÄTT ihop, går det tungt kan något vara i kläm eller fel monterat – risk att du spräcker eller tar sönder något.

Renovera MT5-motor - Bild 106

När blocket väl gått ihop, kan du skruva i resten utav skruvarna. Tot 11stycken.

Renovera MT5-motor - Bild 107

Nu kan vi montera den sista packboxen på veven. Smörj även in dens läppar med fett eller olja.
Läppens sida med fjäder ska vara mot trycksidan, d.v.s in mot vevhuset.
Tryck ner packboxen och knacka ner den c:a 1cm.

Renovera MT5-motor - Bild 108
Renovera MT5-motor - Bild 109

Nu till kopplingssidan.
Distansen på vevaxeln, primärdrevet, bricka och sist muttern.
På primärdrevet finns det en markering, den ska peka mot en markering i blocket, när veven står i sitt högsta läge i TDC! (TDC – Top Dead Center. Där veven står i sitt högsta läge, där kolven kommer som högst upp)

Renovera MT5-motor - Bild 110
Renovera MT5-motor - Bild 111
Renovera MT5-motor - Bild 112
Renovera MT5-motor - Bild 113
Renovera MT5-motor - Bild 114

Mellandrevet för balansaxeln. Hur den monteras kvittar.

Renovera MT5-motor - Bild 115

Nu till mellandrevet för kickaxeln och oljepumpen. Först en bricka, sen drevet.

Renovera MT5-motor - Bild 116
Renovera MT5-motor - Bild 117

Drevet till oljepumpen. Skåran som finns i axeln ska vara nedåt, ut mot oljepumpen.

Renovera MT5-motor - Bild 118

Nu till metallbygeln. Använd gänglåsning och skruva fast den.

Renovera MT5-motor - Bild 119
Renovera MT5-motor - Bild 120

Nu till växelaxeln. Montera den i hålet för axeln och tryck ner den hela vägen.
Se till så fjädern hamnar korrekt i axeln där.

Renovera MT5-motor - Bild 121
Renovera MT5-motor - Bild 122
Renovera MT5-motor - Bild 123

Nu till växelstjärnan. Kan bara monteras på ett sätt, och använd gänglåsning till skruven.

Renovera MT5-motor - Bild 124

Sen låsarmen för stjärnan. Se till att den hamnar korrekt i skruven som håller fast den. Den ska ”glida” in i skruven. Kolla så förstår du vad jag menar.

Renovera MT5-motor - Bild 125
Renovera MT5-motor - Bild 126

Nu ska kopplingskorgen på. Och nu är det VIKTIGT att montera rätt gällande markeringarna. Har du monterat primärdrevet rätt med markering mot blocket när veven är i sitt högsta läge, kan du gå mot den. Sen på balansaxelns drev finns det också en markering. Den ska linjera mot en markering i blocket.

Renovera MT5-motor - Bild 127
Renovera MT5-motor - Bild 128

Samtidigt som dreven står i sina lägen mot linjerna, ska du montera kopplingskorgen.
Montera korgen, och trippelkolla att dem linjerar mot varandra efteråt.

Renovera MT5-motor - Bild 129
Renovera MT5-motor - Bild 130

Nu kan vi bygga ihop kopplingspaketet. Centrumbiten, lamell, stålplatta, lamell, stålplatta, lamell, tryckplatta. Se till att lamellerna linjerar upp emot varandra.

Renovera MT5-motor - Bild 131
Renovera MT5-motor - Bild 132
Renovera MT5-motor - Bild 133
Renovera MT5-motor - Bild 134
Renovera MT5-motor - Bild 135
Renovera MT5-motor - Bild 136
Renovera MT5-motor - Bild 137

I med den ”skårade” brickan och lägg sen i lamellpaketet.

Renovera MT5-motor - Bild 138
Renovera MT5-motor - Bild 139

Glöm inte låsringen!

Renovera MT5-motor - Bild 140

Sen ska kopplingsfjädrarna i, 4 stycken.

Renovera MT5-motor - Bild 141

Plattan med lager i, och sen 4 skruvar. De ska skruvas hela vägen ner till botten.

Renovera MT5-motor - Bild 142
Renovera MT5-motor - Bild 143

Nu till kickdrevet. Bricka i botten, sen kickdrev.

Renovera MT5-motor - Bild 144
Renovera MT5-motor - Bild 145

Nu till kickaxeln. Har får man prova sig fram med läget hur den ska ligga, så fjäderspänningen blir korrekt. Haka sen fast fjädern i plattan.
Notera brickan som också ska ligga där längst upp på kickaxeln.

Renovera MT5-motor - Bild 146

Nu till kopplingskåpan.
Bänd bort den gamla packboxen, och pressa bara i den nya för hand.

Renovera MT5-motor - Bild 147

På med packningen för kopplingskåpan.

Renovera MT5-motor - Bild 148

Glöm inte kopplingsarmen på kåpan, samt tryckstiftet där inne i kåpan.

Renovera MT5-motor - Bild 149
Renovera MT5-motor - Bild 150

Sen är det bara att montera hela kåpan.

Renovera MT5-motor - Bild 151

Sen i med alla skruvar. Dem två till vänster skippar jag nu, då fästet för kopplingsvajern ska monteras där senare.

Renovera MT5-motor - Bild 152

Sen en VIKTIG grej som jag alltid gör innan jag fortsätter motorrenoveringar. Jag testar så både kicken OCH växellådan fungerar. Så man får i alla växlar samt friläget.
Bättre att upptäcka fel är och nu, än när man monterat allting klart i ramen och ska provköra den…

Om du är osäker på hur man testar växlarna, hänvisar jag till filmguiden.

Renovera MT5-motor - Bild 153
Renovera MT5-motor - Bild 154

Ska du använda oljepumpen kan den nu monteras tillbaka. (Jag skippar den, då jag ska blanda i tanken)

Renovera MT5-motor - Bild 155

Nu till tändsystemet. Tändplattan ska monteras enligt bild, sen 3 skruvar.

Renovera MT5-motor - Bild 156
Renovera MT5-motor - Bild 157

Glöm inte neutrallägesgivaren och dens kabel.

Renovera MT5-motor - Bild 158

Glöm inte heller krysskilen till vevaxeln.

Renovera MT5-motor - Bild 159
Renovera MT5-motor - Bild 160

Nu till svänghjulet. I den finns det en skåra, den ska linjeras mot krysskilen på vevaxeln.
Tryck till svänghjulet rejält mot axeln och montera en bricka samt mutter.

Renovera MT5-motor - Bild 161
Renovera MT5-motor - Bild 162
Renovera MT5-motor - Bild 163
Renovera MT5-motor - Bild 164

Och dra sen åt den. Se till så svänghjulet roterar fritt utan att den greppar tag i några spolar eller liknande.

Renovera MT5-motor - Bild 165

Nu kan vi montera framdrevet. Det kan monteras med två olika sätt. Antingen med låsringar, eller bricka som skruvas fast.

Renovera MT5-motor - Bild 166
Renovera MT5-motor - Bild 167

Nu till cylinderdelen!
Först, en trasa i vevhuset. Ifall att man tappar kolvbultsclipset.

Renovera MT5-motor - Bild 168

Ta sen fram kolven och montera kolvringarna på den.

Renovera MT5-motor - Bild 169

Ta lite 2-taksolja på kolvbultslagret och montera sen på kolven. Finns en pil ovanpå kolven som ska peka mot avgasporten.

Renovera MT5-motor - Bild 170
Renovera MT5-motor - Bild 171
Renovera MT5-motor - Bild 172

Sen i med kolvbultsclipsen, en på vardera sida. Se till att den går i ordentligt i sitt spår.
Ha öppningen på clipset upp eller ner.

Renovera MT5-motor - Bild 173
Renovera MT5-motor - Bild 174

Nu kan du ta bort trasan i vevhuset, och montera cylinderfotspackningen.

Renovera MT5-motor - Bild 175

Smörj sen in kolven och cylinderloppet med 2-taktsolja.

Renovera MT5-motor - Bild 176
Renovera MT5-motor - Bild 177

Nu till en trixig bit. Kolvringarna måste ligga korrekt mot kolvringsstoppet, samtidigt som man trycker in kolvringarna, så man kan montera på cylindern. Använd INGEN våld vid monteringen.

Renovera MT5-motor - Bild 178
Renovera MT5-motor - Bild 179
Renovera MT5-motor - Bild 180

På med topplockspackningen, och sen topplocket.

Renovera MT5-motor - Bild 181
Renovera MT5-motor - Bild 182

På med topplocksmuttrarna och korsdra dem. Om du inte vet vad korsdra är, kolla in filmguiden.

Renovera MT5-motor - Bild 183

Sista biten på denna guide nu, insuget!

Packning, membran, packning, insug, packning.

Renovera MT5-motor - Bild 184
Renovera MT5-motor - Bild 185
Renovera MT5-motor - Bild 186
Renovera MT5-motor - Bild 187

Och härifrån får du klara dig själv! Är du osäker på förgasarbiten, gå tillbaka dit där jag demonterar förgasaren och kolla där.

Vill du ha en mer detaljerad guide, rekommenderar jag dig starkt att kolla in filmguiden nedan.

Videoguide: Rexxy renoverar motor på Honda MT50

 

produkter i denna guide