Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Slipa och porta motorblocket (R/T 95cc)

guide slipa porta block r/t95

(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)

Då är jag åter igen tillbaka med en massa härliga guider! Nu ska jag visa er in i detalj hur jag bygger ihop min Stage6 R/T 95cc Yamaha Aerox. Denna gång visar jag hur man slipar upp och portar motorblocket för en R/T 95cc-cylinder.

Stage6 har gjort det så enkelt och bekvämt för oss med en separat cylinderspacer, så det är bara att skruva fast den i blocket och sen rista eller rita in efter den...

guide slipa porta block r/t95 - bild 1
guide slipa porta block r/t95 - bild 2
guide slipa porta block r/t95 - bild 3

Jag använde en vass fil och ristade in, man ser tydligt märkena i bilden ovan.

guide slipa porta block r/t95 - bild 4

Jag använder mig utav en grovfräs för att avverka så mycket material som möjligt, så slipper man stå i timmar och slipa. Det är också viktigt att man inte tar hela vägen till markeringen med den grova fräsen, det är väldigt enkelt att slipa för mycket. Det går förvisso att laga med kemiskt metall, men man föredrar att göra det ordentligt från början. Ett tips är att använda WD40, 5-56 eller någon 2-takts olja och sprutar på stället man slipar på med jämna mellanrum. Det förhindrar att aluminium smetar sig fast på slipstiftet/fräsen och det gräver mycket bättre.
Först fräser jag blocket så cylindern går ner.

guide slipa porta block r/t95 - bild 5

Stage6 R/T 95 cylinderfoten är på 58,4mm och sticker ner 6,5mm i blocket. Sen kommer kolven och sticker ut nedanför kjolen och kräver en diameter på 53,8mm och sticker ner 19mm. Så det är viktigt att fräsa rakt ner.

När du fräst till strax före markeringen kan du ge dig på andra sidan. Exakt samma procedur!

guide slipa porta block r/t95 - bild 6

Är du stabil med handen kan du faktiskt fräsa hela vägen till markeringen, men är du ovan rekommenderar jag att ta det sista med ett finare slipstift.

guide slipa porta block r/t95 - bild 7
guide slipa porta block r/t95 - bild 8

När du tycker att du fräst tillräckligt mycket, kan du skruva tillbaka spacern och testa om cylindern går ner. Det är väldigt viktigt att den går ner lätt, man ska inte trycka ner den! Tänk på att grejerna rör på sig och expanderar när det blir varmt, det måste finnas utrymme så det kan växa och rör på sig lite.
När cylindern väl går i, ger vi oss på spolkanalerna. Här behöver du inte alls slipa hela vägen ut till markeringen, det tar vi senare tillsammans med spacern. Var uppmärksam på att godset blir lite tunnare vid ena packningsytan, så var försiktigt så du inte fräser bort för mycket!

guide slipa porta block r/t95 - bild 9
guide slipa porta block r/t95 - bild 10

Här är det också viktigt att du slipar hela vägen ner mot "golvet" i kanalen. Annars blir det en konstig form och flödet kan störas. Syns också på bilden längre upp vid alla måttangivelser. (Remove this area)

guide slipa porta block r/t95 - bild 11
guide slipa porta block r/t95 - bild 12

Och sist boostkanalen. Den har lite skarpa hörn som en större fräs inte kommer åt, så där får man ta till med t.ex ett diamantslipstift eller liknande i mindre diameter.

guide slipa porta block r/t95 - bild 13

När allting är nästan filat till markeringen, skruvar man tillbaka spacerplattan och filar nu blocket och spacerplattan samtidigt. Då får man en helt perfekt övergång mellan block och spacer/cylinder.

guide slipa porta block r/t95 - bild 14

Sist, ta ett sandpapper och snyggar till det sista slipningarna. Så det ser jämnt och fint ut! Det får INTE vara spegelblankt, det sänker motoreffekten.

guide slipa porta block r/t95 - bild 15
guide slipa porta block r/t95 - bild 16
guide slipa porta block r/t95 - bild 17

Och såhär blev slutresultatet för mig. Blev riktigt bra!

Glöm inte heller att kolla på filmguiden här under!

Videoguide

Rexxy visar hur man slipar och portar motorblocket för R/T 95cc-cylinder.

produkter i denna guide