När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Koppla in elektrisk vattenpump
Att ha en mekanisk vattenpump är det inge fel på, men vid grövre trimning kan den bli ett problem, och en strypning! Jag fick problem med att det höga varvet på motorn slet ut packboxen i förtid till vattenpumpen, vilket gjorde att den började läcka mycket tidigare än vad den egentligen skulle.
Sen är det rätt så tungt för motorn att dra runt en mekanisk pump, man kan förlora upp emot en hel hästkraft bara p.g.a motståndet.
Därför kan man kringgå det genom att använda en elektrisk vattenpump! Den kopplas enkelt in på batteriet, och har man en generator på hojen så behöver man inte tänka så mycket mer. Har man ett tändsystem som inte har generator får man bara se till att ladda batteriet med jämna mellanrum!
Här ska jag nu visa hur man installerar en elektrisk vattenpump från Malossi. Denna guide görs på en Yamaha Aerox, men den kan tillämpas på alla hojar med vattenkylning.
Här har jag en Malossi vattenpump. Medföljande kablar med säkringshållare. Pumpens artikelnummer: Art.nr. MAL-5616363
Börja med att demontera kylarslangar och delar av den mekaniska vattenpumpen som du inte vill ha kvar. Glöm inte tömma kylsystem först!
Sen behövde jag korta slangarna för att kunna montera pumpen på rätt ställe.
På vattenpumpen finns det pilar som visar vilket håll flödet går, du får kolla upp vilket håll ditt system flödar för att kunna montera den åt rätt håll. På Aerox ser det ut såhär.
Sen är det bara inkoppling till batteriet kvar. Röda ska till plus på batteriet, svarta ska till minus på batteriet. Ska du koppla in en strömbrytare kopplar du den på röd kabel mellan säkringshållaren och batteriet.
Sen är det bara fylla systemet, på med vattenpumpen, starta motorn och sen kolla så kylaren blir varm. Blir kylaren varm betyder det att vattnet cirkulerar!
Videoguide
Det var allt för mig!
//Rexxy