Vald moped: Ingen modell vald

Välj mopedmodell Så blir det lättare att hitta!

När du valt mopedmodell kommer kategorierna visa produkter som passar/kan passa och universella produkter.

7 varianter
Malossi Kopplingsfjädrar (Ø2,0)
Malossi Kopplingsfjädrar (Ø2,0)
Malossi Kopplingsfjädrar (Ø2,0)

Malossi Kopplingsfjädrar (Ø2,0) (Röd)

Passar: Universell produkt

Malossi - Kopplingsfjädrar - Röd

129.00 kr
I lager   Leveranstid: 1-3 dagar
Art.nr. MAL-29 8743B MAL-29 8743T

Information om Malossi Kopplingsfjädrar (Ø2,0) (Röd)

Malossis kopplingsfjädrar passar Malossi Fly, Delta och originalkopplingar. Fjädrarna är tillverkade av härdat kolstål med en mycket hög fjäderstyrka och skyddade av en värmemotståndskraftig färg som tål en hög värme. Fjädrarna levereras i set med olika färgsättningarna som indikerar deras belastningsstyrka. När dessa set används med en Delta kopplingen så får man möjligheten till mer än 400 olika inställningsmöjligheter.

Beroende på sina egna geometriska och teknologiska drag så har varje fjäder ett väl fastställt värde av sin töjningsstyrka. Töjningsstyrka är detsamma som den kraft det krävs för att sträcka ut en fjäder. Desto mer kraft det tar att sträcka ut den desto högre töjningsstyrka har fjädern.

Fjädrarna som sitter i det bakre drivpaketet som bland annat innehåller koppling samt kopplingsklocka har som mål att vid ett visst varvtal aktivera kopplingens massa mot kopplingsklockan vilket i sin tur leder till att kraften från motorn överförs till bakhjulet.

Det som gör att kopplingens massa aktiveras är centrifugalkraftens styrka och det som avgör centrifugalkraftens styrka är varvtalet. Centrifugalkraften trycker kopplingsbackarna ut från rotationscentrum och där av kommer de i kontakt med kopplingsklockan.

Det är här kopplingsfjädrarnas töjningsstyrka kommer in i bilden, då det är den som man kan använda för att kunna justera in vid vilket varvtal kopplingens massa skall aktiveras. Ju högre töjningsstyrka fjädrarna man monterar har desto högre blir varvtalet som kopplingens massa kommer att aktiveras vid. Denna stund kallas kopplingspunkt.

Delta kopplingarna har även fått ytterligare en justeringsmöjlighet tack vare sina extra vikter. Dessa fungerar på följande sätt :

Genom att flytta extra vikterna närmare till kopplingsbackarnas vridningspunkt så minskar man kopplingsbackarnas tryck mot kopplingskorgens insida vilket i sin tur leder till en senare kopplingspunkt och vice versa.

Delta kopplingarna har vid leverans vita kopplingsfjädrar monterade samt är de justerade för att användas med en original- eller sportigsetup. Om du vill justera in kopplingspunkten så den är optimal för din setup kan man använda bild två som visar ändringarna som sker när man använder sig av kopplingens justerbara delar.

Dessa delar är fjäderspänningsjusteringen samt positionen för de extra vikterna.
När man justerar in kopplingen så förenklar det enormt om man har en bra mekanikerkunskap samt att man innan och utan kan prestandan på motorn man skall jobba med (effektkurva osv.)

Några exempel när du justerar in kopplingen :

Om du önskar justera så att du får en bra accelerationsprestanda i en motor vars maxeffekt ligger mellan 8´000 - 10´000rpm så måste kopplingspunkten ske mellan 6´000 - 7´000rpm.

Om en bra accelerationsprestanda önskas i en motor vars maxeffekt ligger mellan 11´000 - 14´000rpm så måste kopplingspunkten minst ske mellan 7´000 - 8´000rpm, men det rekommenderas att kopplingspunkten sker över 8000rpm.

Det finns två olika set av kopplingsfjädrar ett för gatubruk M298746 samt ett för racing M298747. Dessa två set ökar justeringsmöjligheterna av Delta Clutch nått enormt.

Välj set i rullisten uppe till höger där du även finner mer info om de olika seten!

Röda (förstärkta):
*Ø = 2,2 mm (2) (justeringsspann 6250 - 8500)
*Längd: 23,8 mm (28,05 mm)

Upptäck mer


0
0

Recensioner

Produkten har inga recensioner

Skriv en recension om produkten

Betyg:


Tillbehör