Vald moped: Ingen modell vald

Välj mopedmodell Så blir det lättare att hitta!

När du valt mopedmodell kommer kategorierna visa produkter som passar/kan passa och universella produkter.

Athena Cylinderkit (Power valve system) 80cc - AM6

Athena - Cylinderkit 80cc (Power Valve system) - Exklusivt och unikt cylinderkit med avgasventil för bättre prestanda i låg och toppregistret

4499.00 kr
I lager   Leveranstid: 1-3 dagar
Art.nr. ATH-P400130100005

Information om Athena Cylinderkit (Power valve system) 80cc - AM6

Från Athena kommer detta unika trimcylinderkit för mopeder med AM6-motor där man överfört tekniken från enduro och motocross-hojar till mopedcylindrar..
Det som gör cylinderkitet unikt är avgasventilen (Power valve system) som varierar durationen på avgasportens öppningstid. Detta ger en bättre prestanda i låg och toppregistret.

Power valve-systemet har en ventil som är giljotinformad och som justerar öppningen på avgasporten. Detta sker med hjälp av ett pneumatiskt system, som utnyttjar trycket från avgasflödet.

Vid låga varv när avgasflödet har ett lägre tryck så hålls den giljotinformade ventilen stängd med hjälp av en fjäder i det pneumatiska systemet. Men när varvtalet och trycket från avgasflödet ökar, så leder det till att det pneumatiska systemet öppnar den giljotinformade ventilen. Detta resulterar i att man kan använda cylinderns fulla prestanda i ett bredare varvtalsområde.

Borrning: 50mm
Kubik: 80cc
Slaglängd: 39mm
Kompressionsförjållande: 14:1
Kolvbult: 12mm
Avgasport: 28 mm

Till denna cylinder rekommenderas det starkt att man byter till ett racingvevparti samt bättre vevlager.

OBS! Vid montering på AM3-4-5 motorer så måste blocket fräsas ur för att cylindern ska kunna monteras. På AM6-motorn behöver man inte modifiera blocket men man bör kontrollera att nedre delen av kolven inte tar i någonstans i blocket innan uppstart.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
För att maximera cylinderns livslängd och prestanda är det viktigt att den monteras och körs in på rätt sätt.

Allmänna monteringstips för nya cylindrar:

1. Demontera det gamla cylinderkitet och rengör den övre delen av vevhuset där Du kommer åt, undvik att smuts ramlar ner i vevhuset.

2. Innan Du monterar det nya cylinderkitet se till att inget kan skada cylinderkitet vid montering.

3. Använd ej våld vid montering utan se till att sakerna hamnar på rätt plats och gilder med hjälp av ett lätt tryck på rätt plats.

4. Innan montering av kolv kontrollera vevparti samt vevlager efter glapp.

5. Smörj in cylinderkitspackningen, kolv samt cylinderlopp..

6. Byt EJ ut medföljande delar i cylinderkitet mot andra delar som ej kommer från Tillverkaren av cylinderkitet!

7. Kör med en 3%-ig oljeblandning, vid inkörning kan en aningen högre blandning användas.

8. Inkörning rekommenderas genom att under de första 500km ej överskrida 3/4-gas, samt undvika att utsätta motorn för överbelastning som t.ex. i långa uppförsbackar.

Passar följande mopedmodeller

APRILIA

  • RS (t.o.m 2005)
  • RX / MX (till 2005)

BETA

  • RR 50 Enduro (AM6)
  • RR 50 Supermotard (AM6)

CH RACING

  • WSM 50
  • WXE 50

CPI

  • SM 50 PRO TIGER (2-takt)
  • SUPERCROSS / SX
  • SUPERMOTO / SMX

GENERIC

  • TRIGGER X / SM (D01)

KEEWAY

  • TX SM (2-takt)
  • X-RAY / ENDURO / SM

KSR MOTO

  • TR50 R/SM

MALAGUTI

  • DRAKON
  • XSM
  • XTM

MOTORHISPANIA

  • FURIA
  • FURIA SM
  • RX
  • RYZ ENDURO
  • RYZ SM / UB Urban Bike

PEUGEOT

  • XPS
  • XPS SM

RIEJU

  • DRAC MRX
  • DRAC RR
  • MRT / MRT Pro / Drac SM Pro Racing Edition
  • RRX / SM
  • RS2
  • SMX
  • SPIKE
  • TANGOO

SHERCO HRD

  • ENDURO / SM

VIARELLI

  • MOTARD (2-takt)

YAMAHA

  • DT50R (1998-2003)
  • DT50R (2004-2006)
  • DT50R (2007-2011)
  • DT50X SM (2004-2006)
  • DT50X SM (2007-2011)
  • TZR (2-takt)

Egenskaper

Cylindervolym
80 cc

Upptäck mer


0
0

Recensioner

Produkten har inga recensioner

Skriv en recension om produkten

Betyg:


Tillbehör