Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Avstrypningsguide (scooter)

Här går vi igenom de vanligaste strypningarna som sitter originalmonterade på scootrar. Eftersom detta gäller samtliga märken både två- och fyrtakt gäller det att ni kontrollerar vilka av dessa som sitter på er specifika moped.


Det finns inga givna hastigheter i denna guide på hur fort er moped kommer att gå vid borttagning av originalstrypningarna. Detta är nämligen något som kan skilja sig rejält mellan modellerna, ni får därför själva testa och avgöra det.


En del strypningar är väldigt simpla att både ta bort och återmontera medan en del kan behöva modifieras eller bytas ut. Vi rekommenderar att alltid bevara originaldelarna så ni enkelt kan återställa mopeden vid behov.

Ifall ni känner er osäker på vad ni bör köpa till er moped går det bra att kontakta oss på Twostroke så hjälper vi er med att hitta rätt delar.

 

 

Avgasstrypning (plugg i mynningen)

På de allra flesta avgassystem sitter det en strypning i mynningen på röret. På en del kan det även finnas en ytterligare strypning placerad i ljuddämparen. Nedan kan ni se hur dessa ser ut och hur ni enklast tar bort dem.

Avgassystemet på en fyrtakt ger inte samma effekthöjning som på en tvåtakt utan är mer till för att forsla bort avgaserna. Det brukar vara aktuellt att byta ut det till ett med större innerdiameter vid en uppgradering av cylindern.

 

Här kan ni se en strypning som är fastsvetsad i mynningen. Ni avlägsnar denna genom att ta bort svetslopporna, det gör ni enklast med en dremel eller liknande slipverktyg. Tänk på att vara försiktig så ni inte slipar för djupt in i materialet och riskerar att skada avgasflänsen.

 

På ett fåtal avgassystem finns det även en plugg i ljuddämparen som kan se ut på lite olika sätt. Exempelbilden nedan visar hur den kan se ut, i detta fall är den instoppad baktill på ljuddämparen. Genom att skruva bort bakplattan går det att dra ut pluggen på denna ljuddämpare.

 

CDI-box

Scootrar utrustade med CDI-box är vanligtvis varvtalsbegränsade. Byter ni ut denna till en ostrypt tar den bort varvtalsspärren och tillåter motorn att nå ett högre varvtal vilket ger mer kraft och en högre toppfart. Vid trimning måste ni byta ut denna, i annat fall kommer ni inte uppnå önskad effekt på resterande trimdelar då den kommer strypa dessa.

 

ECU-box

Det kan finnas ECU-boxar på både två- och fyrtaktsscootrar. Beroende på modell kan man antingen byta ut denna till en ostrypt sådan eller köpa en speedbox. Denna styrenhet är en avancerad elektronikbox som styr flertalet funktionsområden i ett fordon. Kika i vår butik på Twostroke vad vi har för passande alternativ till er modell och om ni är osäker kan vi hjälpa er med att hitta rätt variant.

 

Förgasarstrypning (luftplugg / strypbricka)

I en del förgasare kan det sitta en bricka i förgasaren mot luftfiltret som begränsar luftflödet och därmed agerar som en strypning. Denna kan ni enkelt ta bort om ni ska trimma. Det kan sedan vara aktuellt att justera / bestycka förgasaren efter detta.

 

Förgasarstrypning (mässingsskruv)

På en del förgasare som vanligtvis sitter på fyrtaksmopeder finns det en strypning inuti förgasaren under förgasarlocket i form av en skruv som förhindrar trottelnålen att lyftas upp hela vägen. Kontrollera så ni inte har en sådan monterad på er förgasare.

 

Insprutning

Mopeder med insprutning kan vara mycket knepigare att trimma än de med förgasare. Det gäller här att kunna öka insprutningen, detta kräver i regel hjälp från annan elektronikkomponent. Kolla på vår sida om vi har något alternativ till er moped innan ni bestämmer er för att trimma den.

 

Luftburksplugg (skorssten)

I luftfilterboxen på många scootrar finns det en så kallad "skorssten" som stryper lufttillförseln, om ni öppnar upp boxen kan ni se om ni har en sådan och i sådana fall avlägsna den.

 

Luftfilterslang

Vissa fyrtaktsscootrar har en luftfilterslang med för liten innerdiameter som därmed stryper lufttillförseln till motorn. Genom att byta ut denna till en ostrypt med större innerdiameter, oftast kombinerat med en ostrypt ECU-box bidrar det till en ökad och bättre bränsleblandning som i sin tur leder till mer effekt.

 

SLS-systemet

Sekundärt luftsystem (SLS) som hjälper till att få ned avgasvärdena som har med avgasreningskraven att göra. Detta sitter monterat på avgasröret och är något som går att plocka bort och plugga igen vid byte av avgassystemet.

 

Variatorstrypning

På en del modeller från bland annat Aprilia och Peugeot sitter en variatorstrypning monterad på variatorn som förhindrar dess rörelse. Denna kan se ut som en utav dessa nedan och detta är något ni måste ta bort så ni kan uppnå maximal utväxling.

 

 

Variatorhylsa

Några scootrar har en variatorhylsa med en integrerad strypning i form av en fläns med större diameter som begränsar utväxlingen. Denna måste bytas ut mot en ostrypt som är helt plan.

 

 

Variatorring

Variatorn kan även vara strypt med hjälp av en lös variatorring som sitter intill variatorhylsan. Denna kan ni enkelt bara ta bort.

 

Variatorskålen

Några fyrtaksmodeller från Yamaha (Aerox, Giggle och Neos) har en variatorskål som är strypt. Denna måste bytas ut till en ostrypt sådan vid trimning då den i annat fall hindrar variatorvikterna från att kunna rulla längst ut vilket både sänker hastigheten och försämrar accelerationen.

 

 

Variatorvikter

På några scootrar sitter det alldeles för tunga variatorvikter från fabrik som bidrar till en försämrad utväxling, vid trimning är det bra att se över hela drivlinan och balansen mellan variatorn och kopplingen.