Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Byta kylarvätska på Derbi Senda

Här visar nu jag (Rexxy) hur man byter kylarvätska samt luftar systemet på en Derbi Crossmoped!
Jag säger crossmoped då det är samma sak för både DRD, Senda m.m.

Börja med att skruva loss locket till expansionskärlet. Den finns bakom främre vänsterkåpan.



Lossa sen på kylarslangen nere vid vattenpumpen och töm systemet. Använd något att hälla den gamla kylarvätskan i.





Låt det stå och rinna ett tag.



Montera tillbaka kylarslangen och dra åt slangklämman.



Blanda 50/50 vatten och glykol.




Skruva tillbaka locket till expansionskärlet. (fyll inte på än!)



På just Derbis crossmopeder kan man inte bara hälla kylarvätskan i expansionskärlet. Det kommer inte att rinna ut i resten av kylsystemet, med risk för värmenyp om man inte gör det korrekt.
Så, man får fylla på direkt i kylarslangarna. Det finns två olika sätt beroende på om man har termostat eller inte monterad. Vet du inte om du har termostat, så har du förmodligen det, för det sitter monterat original.

Har du INTE någon termostat monterad i topplocket, så får du lossa på den övre slangen på kylaren.
Har du en termostat, så får du lossa på slangen som sitter i topplocket.

Jag har ingen termostat, så jag lossar på den övre kylarslangen på kylaren.
Har du termostat, lossa slangen på topplocket.



Jag använder en tratt så det blir lättare att hälla i.



[Har du ingen termostat] Häll nu i kylarvätskan, tills det börjar rinna ut från kylaren.
[Har du termostat] Häll i tills du inte får i något mer i slangen. (Börjar det rinna ut från topplocket har du ingen termostat och får använda den andra metoden)



[Utan termostat] När det börja rinna från kylaren, monterar du tillbaka slangen.
[Med termostat] När slangen blir full, får du montera tillbaka slangen i topplocket. Var snabb så inte allting rinner ut.




Nu kan du öppna expansionskärlet igen och fylla på med kylarvätska. Fyll på tills du når nivån MAX. Skruva sen tillbaka locket igen.



Nu kan du starta motorn, och låt den bli lite varm!



Känn nu på cylinder, kylare, slangar mm. så allting blir varmt. Blir kylaren och slangar varma, cirkulerar det precis som det ska och allting är lugnt och korrekt.

Blir cylindern kokhet och kylaren fortfarande är kall? Då cirkulerar det inte och du får börja om.
OBS: Har du termostat kan det ta ett tag för den att öppna så det börjar att cirkulera.



Då ska det bara vara att ut och gasa som vanligt. Kontrollera kylarvätskenivån efter några mil och fyll på vid behov!

 

VIDEOGUIDE: Byta kylarvätska på Derbi Senda

produkter i denna guide