Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Byta luftfilter och munstycke på moped

I denna guide visar HasSse666 hur du byter luftfilter och huvudmunstycke på en crossmoped.


Malossi - Luftfilter (E13) Racing

Beskrivning:
Läckert racingluftfilter i flera olika modeller med god kapacitet tack vare sitt luftfilterelementet som är tillverkat av polyuretane. Passar bra ihop med förgasare från samtliga stora märken som Dellorto, Mikuni och Kehin



Division - Munstycksset (6 mm) strl 65-88

Beskrivning: Idealiskt förgasarmunstycksset för att justera in din förgasare till det optimala. I den praktiska boxen får du 10st förgasarmunstycken i olika storlekar.

Tips - Klicka på bilder för att komma till butiken

Varför byta luftfilter?
Orsaken för att byta bort originalboxen kan vara flera, men den huvudsakliga orsaken brukar vara att man vill att motorn skall "andas lättare".
Ökat luftflöde kräver mer bensin för att motorn skall gå bra därför gör jag dessutom ett munstycksbyte.
När man byter till ett öppet sportluftfilter så kommer moppen att gå för "snålt", moppen kommer att varva men tappar kraft på toppen.

Man märker att man har för litet huvudmunstycke om man drar av lite på gasen när man ligger på fullgas då kommer moppen att "skjuta iväg" lite extra.

Olika förutsättningar ger olika munstycken
Att utan att provköra hitta exakt rätt storlek på munstycke är svårt, även om du köper exakt det luftfilter jag använder i artikeln.
Detta för att just nu är det höst och +5 grader varmt ute. En varmare sommardag går moppen bättre med ett mindre munstycke. Dessutom så skiljer sig det på var man bor.
Är du belägen på hög höjd har du mindre syrerik luft och därför behöver du mindre munstycken.
Men du kommer i alla fall hamna i närheten om du monterar de munstycken jag kommer fram till.

Hitta rätt huvudmunstycke.
Välj ett huvudmunstycke 10 strl större än original och arbeta dig sedan nedåt.
Med ett för stort huvudmunstycke kommer moppen "bröla" och få ett svart och sotigt tändstift.
Med ett för litet munstycke kommer moppen ej att orka varva ut och tändstiftet blir vitt/grått.
Byt succesivt till mindre och mindre munstycke när stiftet blir "O´boybrunt" är det OK
Du kommer också att känna att moppen svarar "rappt" på gasen när du hittat rätt huvudmunstycke.

Guide - Byt luftfilter och munstycke. Bild 1
Lossa originalluftfilterboxen

Guide - Byt luftfilter och munstycke. Bild 2

Montera nytt huvudmunstycke
- Börja med ett 10 strl större än original
- I detta fall ett 0,78 eftersom 0,68 är original

Notera:
Detta är en originalförgasare till en Rieju
Fabrikat: Dellorto
Typ: SHA 14-12M
Diameter: 12 mm
Munstycke: 68

 


Guide - Byt luftfilter och munstycke. Bild 3

På med nya filtret

Guide - Byt luftfilter och munstycke. Bild 4
Bild 04

Ut och provkör (ca 5 min)
- Se till att motorn blir varm innan du utvärderar

Hur kändes det?
- Svår att få upp i varv och ryker?
- För stort huvudmunstycke byt till mindre

Känns den OK?
- Kontrollera färgen på stiftet för att vara säker.

Hur skall man göra för att kolla färgen på tändstiftet
- När du kör på fullgas slå av på nyckeln och rulla till stopp
- Kontrollera färgen på stiftet (låt motorn svalna lite först)

OBS!
- Om du inte gör på detta sätt när du kollar stiftet så kommer det alltid att vara svart.

Guide - Byt luftfilter och munstycke. Bild 15
Bild 05

Färger:
Svart (fet) = för stort huvudmunstycke (får för mycket bensin)
O´boy brunt (bra) = OK
Vitt/grått (mager) = för litet huvudmunstycke (får för lite bensin)

Tips
Känns den OK men har svart tändstift så är det bättre än att köra med ett huvudmunstycke som är för litet
Med ett för litet huvudmunstycke riskerar du att moppen skär.

PS
Med min setup som i övrigt är original så gick moppen perfekt med strl 0,72 mm på huvudmunstycket

Videoguide

 

produkter i denna guide