Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Skillnad på CDI och ECU

På vilka sätt skiljer sig en CDI mot en ECU och vilka funktionsområden styr dem? I denna guide ger vi er en övergripande förklaring på hur de fungerar och uppgifterna respektive box har på mopeden.

 

CDI

 

CDI står för Capacitive (kondensator) Discharge (urladdning) Ignition (tändning) som direkt översatt till svenska är kapacitivt tändsystem.


En CDI är en betydligt simplare komponent jämfört med en ECU. Kortfattat har CDI-boxen i uppgift att ladda ur en spänning till tändspolen som omvandlar detta till en betydligt högre spänning som slutligen genereras till en gnista via tändstiftet.


Enklare förklarat så börjar det med att en kondensator blir uppladdad i CDI-boxen från tändplattan. Sedan skickar pickupen en förbestämd spänning till CDI när magneten snurrat ett varv. Kondensatorn laddar sedan ur en spänning till tändspolen som sker efter en förprogrammerad tid för att tändspolen ska kunna ge ifrån sig en så pass hög spänning som får tändstiftet att skapa en gnista.


CDI-boxen styr alltså tändningen och därmed tändkurvan för samtliga varvtal. Detta medför att en CDI-box kan vara strypt eller ostrypt beroende på hur den är programmerad. Vid trimning är det därför viktigt att byta ut denna enhet mot en ostrypt för att kunna uppnå högre varvtal än vad originalkurvan ger.


Mer om hur en CDI fungerar kan ni läsa i vår andra guide:

Så fungerar en CDI 

 

ECU

 

ECU (Electronic Control Unit) är en elektronikbox som styr ett flertalet funktionsområden i motorn från bränsleinsprutet, varvtalet, spjällhuset m.m. Ifall denna inte är optimalt inställd kommer fordonet inte gå bra eller överhuvudtaget. Detta är den mest komplexa komponenten till ett fordon då den måste programmeras efter en mängd parametrar så samtliga inblandade enheter får den bästa möjliga inställningen. 


Alla parametrarna i mjukvaran på en ECU-enhet går att modifiera med rätt utrustning så den både kan motsvara en originalbox eller om en trimbox ska framställas. Vid trimning går det att ta bort de elektroniska strypningarna som omfattar tändningen vid vilket varvtal och hastighet den stryper men även kunna öka bränsleinsprutningen och tillhörande funktioner till den nya effektkurvan.

 

Division (CDI / ECU)

 

Vi har via vårat egna märke Division möjlighet till att ta fram både CDI- och ECU-boxar som är strypta eller ostrypta till de flesta mopedmodeller. Alla våra boxar testas och programmeras efter varje specifik moped och setup för att uppnå den mest optimerade tänd- och effektkurva utan riskera att motorn tar skada. Datan i dessa ECU-boxar är utvecklade och framtagna i Sverige.

Testerna utförs i en dyno / bromsbänk där varje enskild box genomgår mängder med små justeringar och ändringar med hjälp av en uppkopplad dator till det slutgiltiga bästa tänkbara resultat åstadskommits. Detta sker först efter hundratals provkörningar. Utifrån den slutgiltiga datan går det sedan att bland annat utläsa hur mycket mer effekt och varvtal den nya ECU-boxen ger gentemot original om det gäller en trimbox. Även topphastigheter för respektive setup går att utvinna ur detta även om det sedan kommer skilja sig beroende på förarvikt och inställningar i drivlinan.


Exempelbild på CDI/tändspole: