Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Effektskillnad mellan 50cc och 70cc med olika avgassystem

I denna guide har vi utfört tester på två trimcylindrar från Airsal. En 50cc och 70cc cylinder med sex olika avgassystem för att se hur stor effektskillnaden är mellan cylindrarna samt beroende på valet av avgasrör till detta.


Provresultaten kan anses som ett generellt test och är därför tillämpningsbar på alla tvåtaksmopeder även fast detta nu blivit genomfört på en AM6-motor.

 

Information


För samtliga prov har en förgasare på 19 mm använts som blivit bestyckad för att gå en aning fet, detta brukar generellt ge lite sämre prestanda men anledningen är att det säkrar att delarna håller längre samt risken för urmagring minskar. Oljan blandas direkt i bränslet som är det vanligaste vid trimning för att säkerställa mängden oljan.


Effektsystemen som testas på båda cylindrarna är från följande tillverkare nedan där strypningen blivit borttagna ur samtliga rör.

- Malossi
- Yasuni
- Tecnigas
- Giannelli
- Turbokit
- Metrakit


OBS! Alla enskilda effektkurvor visar effekten i kilowatt [kW] tillskillnad från resultatet där alla avgassystem är sammanslagna till en kurva bestående av hästkrafter [hk].

 

Test (50cc)


Malossi


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toppeffekt: ca 6,2 [kW] / 10.200 RPM

 


Yasuni


Toppeffekt: ca 5,9 [kW] / 8.200 RPM

 

 

Tecnigas


Toppeffekt: ca 6,5 [kW] / 10.600 RPM

 

 

Giannelli


Toppeffekt: ca 6,4 [kW] / 10.400 RPM

 

 

Turbokit


Toppeffekt: ca 6,8 [kW] / 10.000 RPM

 

 

Metrakit

Toppeffekt: ca 6,0 [kW] / 9.600 RPM

 

Resultat (50cc)

Från testerna ovan får vi fram följande resultat nedan, sorteringen är från lägst till högst effekt.

 

Yasuni = ca 5,9 [kW] / 8.200 RPM

Metrakit = ca 6,0 [kW] / 9.600 RPM

Malossi = ca 6,2 [kW] / 10.200 RPM

Giannelli = ca 6,4 [kW] / 10.400 RPM

Tecnigas = ca 6,5 [kW] / 10.600 RPM

Turbokit = ca 6,8 [kW] / 10.000 RPM

Utifrån detta kan vi även avläsa vid vilket varvtal respektive avgassystem når sin toppeffekt. Här går det tydligt att se vilka som är låg- och högvarviga. Är man intresserad av ett lågvarvigt rör med tidig effekt är Giannelli det bästa valet. Ifall varvtalen inte är väsentliga utan endast den maximala effekten så är Turbokit den avgasrör som levererar mest.


Nedan visas hur många hästkrafter [hk] alla avgassystem ger vid olika varvtal. Eftersom alla inte alltid vill behöva köra på så höga varvtal för att uppnå toppeffekten är inte det avgasrör som presterar bäst det sjävklara valet.

 

Test (70cc)


Malossi

Toppeffekt: ca 9,2 [kW] / 10.000 RPM


Yasuni

Toppeffekt: ca 9,0 [kW] / 10.300 RPM 



Tecnigas

Toppeffekt: ca 9,8 [kW] / 11.000 RPM 



Giannelli

Toppeffekt: ca 9,1 [kW] / 11.000 RPM 



Turbokit

Toppeffekt: ca 10,0 [kW] / 11.700 RPM 



Metrakit

Toppeffekt: ca 9,5 [kW] / 10.200 RPM

 

Resultat (70cc)

Från testerna ovan får vi fram följande resultat nedan, sorteringen är från lägst till högst effekt.

 

Yasuni = Toppeffekt: ca 9,0 [kW] / 10.300 RPM

Giannelli = Toppeffekt: ca 9,1 [kW] / 11.000 RPM

Malossi = Toppeffekt: ca 9,2 [kW] / 10.000 RPM

Metrakit = Toppeffekt: ca 9,5 [kW] / 10.200 RPM

Tecnigas = Toppeffekt: ca 9,8 [kW] / 11.000 RPM

Turbokit = Toppeffekt: ca 10,0 [kW] / 11.700 RPM

 

Den största skillnaden är givetvis effekten vid jämförelse mellan 50cc och 70cc. Ökningen är runt 50% för samtliga avgassystem. Utöver detta så ger den större cylindervolymen alla rör bättre lågvarvsegenskaper samt ett högre maximalt varvtal.


Nedan visas återigen en sammanslagning av effekten presenterad i hästkrafter [hk] för samtliga avgassystem med 70cc cylindern. Utifrån detta test verkar återigen Turbokit men även Tecnigas gå bäst med cylinder från Airsal.

Slutsatser


En stor skillnad mellan dessa två cylindrar är förutom volymen även cylindrarnas portning som har en annan placering och storlek. På 50cc cylindern är det mycket duration för spolningen men normal duration för avgasporten. De främre spolarna öppnar betydligt tidigare än de mellersta och bakre, detta skapar en obalans eftersom spolportarna inte öppnar synkroniserat. Även avgasportens duration är ganska liten vilket antyder på att behållningsgraden är låg. En för låg behållningsgrad sänker avgastemperaturen som medför att avgassystemet inte arbetar så bra på högre varvtal.

 

Troligtvis hade 50cc cylindern i detta fall levererat en ännu högre effekt med lägre spolportar. Dessutom är samtliga avgasystem som provats mer anpassade för en större kubik varpå den markanta effektökningen på 70cc cylindern.

 

I grafen nedan går det att se hur cylindrarnas portning skiljer sig mellan avgas- samt spolportarna. En bra balans mellan dessa portar går att se via arean mellan kurvorna. Den är tydlig och bra på 70cc cylindern medan den för 50cc cylindern inte är samstämd.

 

 

Källa: BOOSTBUSTERS i samarbete med TWOSTROKE