Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Fartbegränsare kmh/rpm

OBS! Läs dessa instruktioner noggrant innan du börjar med monteringen!

Om du har frågor eller något är oklart, kontakta supporten, eller ta hjälp av verkstad. Installationsfel kan skada både moped och begränsare. Om du känner dig osäker rekommenderar vi att du låter en verkstad installera enheten.

Kort överblick:

LED-röd: blinkar i takt med varvtalet (RPM)
LED gul: blinkar i takt med hjulvarv (hastighet)
LED grön: status på begränsaren, bekräftelse för att spara

Inställningsknapp (set): Lagring av varvtal / hastighet i respektive läge
Mode-knapp: Val av strypläge.
Trimpotentiometer: Ingångsmotstånd för pickup-signalen. Mittläge mestadels OK
Jumper block: inställning för positiv (standard) eller negativ tändning

 

Steg 1: Identifiering av kablar

För att kunna installera begränsaren måste du först lokalisera rätt kablar på din moped. Listan med kabelfärger finns här nedan för några modeller. Är din moped inte listad behöver du kolla i ett elschema för din moped.

Tillverkare

Tändningslåskabel

Pickup

Bromsljuskabel

Aprilia

Grön/Röd

Röd

Grön/gul

Benelli

Vit/röd

Röd/vit

Blå/röd

Honda, Peugeot Kymco

Svart

Blå/gul

Grön/gul

Malaguti

Brun

Röd

Röd

Minarellikopior, CPI, Keeway, Generic, Saro, Sachs Motowell, Rex 2T

Röd/vit

Blå/vit

Grön/gul

Gilera, Piaggio 2T

Vit

Röd (rosa)

Svart/vit

Pegasus / TGB

Brun

Blå/gul

Grön/gul

Yamaha / MBK

Brun

Röd/vit
(Blå/vit efter 2003)

Grön/gul

Minarelli AM6

Brun

Röd

Grön/gul

 

12V Plus: Detta finner man på tändningslåset och ofta på sensorn för bränslemätaren eller oljenivå (OBSERVERA: Använd ALDRIG en kabel från CDI till detta, även om den angivna kabelfärgen visas där!). Denna 12V får endast vara aktiv när tändningen är påslagen utan att motorn är igång! När tändningen är avstängd, får det inte finnas någon spänning på denna kabel. Det är smart att även dubbelkolla detta med en multimeter!

Pickupkabel: Pickupkabeln går mellan pickup-sensorn på tändningen och CDI-boxen. Anslutningen av begränsaren ska göras så nära CDI som möjligt, gärna direkt i kopplingen! OBS! Om du inte finner rätt kabelfärg i listan på din moped så prova dig inte fram! Kopplas begränsaren fel kan både begränsaren och din moped ta skada! Kontakta oss om du är osäker…

Jordanslutning: Jordkabeln på begränsaren kan kopplas/skruvas direkt i ramen, men det bästa är att om möjligt koppla den direkt till batteriets negativa pol (-).

12V switchimpuls: Denna kan användas för dubbelkontrollfunktion. Till exempel på en bromskontakt, tutan eller blinkers (OBS: Belysningskontakterna funkar ej till detta på många mopeder och kan skada begränsaren!). Tips: Du kan hitta färgen för bromsljuskabeln i tabellen. Kontrollera spänningen med multimeter så du ser att det är bra ”signal”.

 

Steg 2: Montering

Hitta en central och dold plats för begränsare och magnetsensorn. När du monterar sensorn, se till att kablarna inte viks eller belastas! Begränsaren bör om möjligt monteras på en torr och skyddad plats. Höljet till begränsaren är inte vattentätt!

Anslut nu begränsaren till mopedens kablar. Skär bitar med önskad längd från den medföljande lösa kabeln (t.ex. 3x 50cm). Skala denna 3-4mm på ena sidan, vrid trådarna och fixera änden i motsvarande skruvplint på begränsaren. Undvik kontakter mellan ledarna. Gör samma sak med en av de två kablarna på den magnetiska sensorn.

Använd de medföljande snabbanslutningarna för att ansluta kablarna på motsvarande kabel på mopeden.

Svarta kabeln ska till minus.



Röd till 12V+ när tändningen är på (Ska inte vara ström i kabeln när tändningen är av)
I mitt fall kopplas den på en Yamaha Aerox, och då är det brun kabel vid tändningslåset som gäller. Du får kolla upp vad din moped har för färg.



Sen ska pickupen kopplas in.
På min Yamaha Aerox med det nyare tändsystem som har två kablar från pickupen, är det ”blå/vit” kabel som gäller. Du får kolla upp vad din moped har för pickupkabel. (T.ex. Rieju, Derbi mm. med Ducati tändsystem är det röd kabel som gäller).



För att kunna inaktivera begränsaren med magnetstaven kan man koppla in den andra kabeln som är kvar från givaren in till bromskabeln. Ta rätt sida så det är 12V+ när man bromsar, och 0V när man inte bromsar. På Yamaha Aerox är det ”grön/gul” kabel uppe vid styret som gäller.
Du får kolla vad din moped har för färg.

Hjulsensorn och den platta hjulmagneten för hastighetsdetektering kan monteras på fram- eller bakhjulet. Den självhäftande magneten kan fästas på t.ex. bromsskivan. Monteringsytan ska vara platt och fettfri. För att säkerställa ett bra fäste av magneten, ska den självhäftande ytan täckas med 2-komponentlim eller liknande. Se till att Magneten går fritt från t.ex. bromsok mm!

Avståndet mellan magnet och sensor ska vara 5-15mm.
Jag gjorde bara en temporär installation, du bör göra en permanent installation på din givare.

Steg 3: Testa begränsaren

När du har anslutit alla kablar ska du först kontrollera att begränsaren är korrekt ansluten. Slå på tändningen, men starta inte motorn. Alla lysdioder bör tändas kort och sedan, beroende på driftläge, tänds följande lysdioder kort: röd för varvtal, gul för hastighet eller röd + gul i kombiläge.


Den gröna lysdioden ska sedan blinka var femte sekund så länge inget varvtal eller hjulsensorsignal detekteras.



Använd nu bromsen och kör samtidigt kort med magneten över sensorn. Den gröna lysdioden ska blinka kort och sedan lysa permanent, begränsaren är då inaktiverad. Om du vrider av tändningen och sedan slår på tändningen igen ska begränsaren starta i aktiverat läge.


Om detta inte fungerar, kontrollera givaren, den inkopplade plussignalen och bromsspänningen.

För att testa om pickupkabeln är korrekt ansluten och att begränsaren känner av tändningssignalerna rent, slå på tändningen och starta motorn. Den röda lampan ska då blinka eller flimra. Då hittar den signalen korrekt.

Om detta inte fungerar, kontrollera anslutningen till pickupkabeln och om det är rätt kabel. Med den lilla roterande potentiometern på kortet kan du ändra ingångsmotståndet av upphämtningssignalen i begränsaren. Den bör vara i mittläge som standard. Om du har några problem kan du minska motståndet något till vänster för att se om signalen känns igen bättre.

 

Steg 4: inställning av driftläge

Som standard är begränsaren i varvtalsläget. Du kan välja mellan varvtal, hastighet och kombiläge.

Hjulgivaren krävs inte i varvtalsläge. Varvtalsbegränsaren fungerar endast med motorvarvtalet. I hastighetsläget spelar det ingen roll hur mycket motorn varvar, då den stryper på hastigheten. För att göra detta måste hjulgivaren vara installerad. I kombiläge, används både varvtalsläget samt hastighetsläget.

Om du vill ändra driftläge håller du ner knappen ”mode” och slår på tändningen. Begränsaren ändra så länge du håller ner knappen ”mode” varannan sekund. Blinkande lysdiod visar i vilket läge begränsaren befinner sig i. Röd = varvtal, gul = KMH, röd + gul = kombiläge.



Steg 5: ställa in hastighet / varvtal

Inställningen av maximal hastighet / varvtal görs helt enkelt genom att trycka på den lilla ”set”-knappen inuti begränsaren.

För att spara toppfarten i hastighetsläget, tryck bara på ”SET” när du kör i önskad hastighet. Den aktuella hastigheten sparas som en övre gräns.

För att spara maxvarvtal i varvtalsläget, så placerar du scootern på centralstödet (om den har det). Starta motorn och varva motorn till önskad hastighet/varvtal och håll den där ett kort ögonblick. Tryck sedan på ”SET” i begränsaren. Den aktuella hastigheten sparas sedan som maxhastighet. Släpp knappen och testa om den spärrar vid önskad hastighet/varvtal. När spärren uppnås lyser den röda lysdioden och flimrar. Hastigheten ska då inte fortsätta att öka.

För att ställa in en högre varvtal- / hastighetsgräns, inaktivera först begränsaren med magnetgivare och broms samt upprepa processen.

 

Steg 6: Ställa in hur hårt den stryper

I grundinställningen strypar begränsaren direkt när maximal hastighet/varvtal uppnås. För att minska den hårda början av strypningen kan du justera det i begränsaren. Begränsaren går då igenom ett visst område med olika blinkningar. 1 till 8, motorn tänder vid färre tillfällen vid högre siffra.

För att ställa in det, sätt på tändningen, tryck på knappen ”MODE”. Så länge du håller in knappen ökar blinkningarna med några sekunder. Vid önskat antal blinkningar släpp knappen och den inställningen lagras.

1. För modeller med dubbel pickup (många från 1999) är pickupen BRUN! Ställ bygeln på negativ tändning! (Gäller inte Aerox!)

2. Svartgrön på Speedfight 3

3. Även vitröd på nyare modeller som CPI GTR

4. Varning, om vit uppstår två gånger! Använd aldrig den vita kabeln mellan CDI och generatorn!

5: Fram till byggår 2002: Använd INTE den bruna kabeln på CDI!

6. Från år 2003: Med vit/blå pickupkabel, ställ bygeln på negativ tändning!

 

Problemlösning

Problem: begränsaren stryper inte.

- Kontrollera anslutningarna på alla kablar, särskilt jord och pickupkabeln. Ofta felkällor är snabbkontakterna, vilket inte alltid ger en ren inkoppling. Kan hjälpa att trycka till dem lite extra.

- Kontrollera att du har rätt kabel från pickupen. De kabeln går från pickupsensorn vid svänghjulet till CDI.

- Kontrollera om begränsaren tar emot och bearbetar pickup-signalen. Vid tomgång måste den röda lysdioden flimra med varvet. Vid ökat varvtal ändras det till en permanent belysning. Justera vid behov ingångsmotståndet vid vredet.

- I hastighetsläget: Kontrollera om hjulgivaren och magneten är korrekt placerade. Med varje hjulvarv ska den gula lysdioden lysa exakt en gång. Vid högre hastighet ska den blinka jämnt med hastigheten. Om lysdioden blinkar ojämnt kanske sensorn studsar. Flytta magneten samt sensorn till en bättre placering.

- Om den röda lysdioden reagerar korrekt, men begränsaren stryper inte, kan din moped ha en negativ tändning (mycket sällsynt!). Ändra till negativ tändning genom att flytta plintarna på jumpern.

- Observera att begränsaren inte kan ta bort dem befintliga fabriksspärrarna för att göra scootern snabbare. Dessa måste först tas bort manuellt.

Problem: Topphastigheten ökar långsamt

- Hastighetsläge: Om din scooter trots att den har uppnått hastighetsgränsen ökar ytterligare i hastighet, så har detta att göra med inställningen av variatorn. Trots att motorn stryper kan variatorn växla upp lite mer, för att motverka denna effekt väljer du en något lägre hastighet eller ställa in variatorn lite lättare.

 

Videoguide på inkoppling av fartbegränsaren

produkter i denna guide