Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Montera universellt bromsgrepp

Denna guide är en universalguide med lite inriktning på Honda MT50. Då byte av koppling- och bromsvajer samt handtag är väldigt lika på många olika mopeder. Det som skiljer dem åt är infästning till kopplingsarmen och om din moped ens har frambromsvajer, då många har hydrauliska bromsar.

Koppling- och bromshandtagen som användes i guiden är av typen universal och är inte enbart till Honda MT50, utan passar alla typer av hojar som nyttjar sådant!

Beroende på hoj går det att demontera handtagen lätt med skruvar eller muttrar, kolla hur ditt ser ut. Likheten med alla hojar att de ”kläms” fast runt styret.
Är dina vajrar skrot och du inte vill spara dem, är det bara att klippa av de och slänga i närmaste soptunna!

Några scootrar har bromshandtagen integrerade med knappsatser för blinkers, startmotor m.m. Där går således inte universal handtag att använda. (Om man nu inte vill bygga om elen med separata knappsatser.)

När du nu demonterat de gamla handtagen och vajrarna kan vi nu montera dem nya!

Som nämnt, men nämner det igen. Handtagen är universella!
Montera handtagen på höger och vänster sida (eller bara ena sidan om du bara har det)
och dra bara åt skruvarna lite löst. Tänkt på att det finns en höger och vänster sida. Har du fästen för sidospeglar är det lätt, de ska vara uppåt.



Vrid dem till önskad vinkel (Detta är högt personligt hur man vill ha det) och dra åt dem.



En viktig sak som många glömmer/struntar i är vajerspännaren som ska sitta vid varje handtag. De är inte enbart till för att spänna vajern, utan också för att styra vajern!
Allt för många gånger vid nyköpta begagnade hojar saknas denna spännare för mig, och vajern ligger nästan från 45 till 90 graders böj och nöter på vajern. Till slut kommer vajern gå av!
Samt att kopplingen (och gasvajern) går riktigt trögt.
Så VIKTIG detalj.



Nu när vajern ska monteras. Notera att spännskruven har två skåror i sig.
Vajern ska löpa in i mellan dem vid montaget. Skåran ska även linjera med skåran i handtaget vid montaget.



Montera in vajern i handtaget, och dra sen vajern genom spännskruven.




Dra sen vajern valfri väg ner till motorn (kopplingsvajern i detta fall). Jag rekommenderar att dra samma väg som original är. Vet du inte den vägen, får du dra som du själv tycker. Viktigt att den löper så rakt den bara kan, inga skarpa kurvor eller så den böjs skarpt när man svänger med styret.
Det kan göra så vajern löper trögt! Även viktigt att se till så den inte kan klämmas vid styrstoppet. I så fall kommer den klippa av vajern!




Här gjord jag ett litet ”fel” på just Honda. Det finns två muttrar där. De ska sitta på varsin sida av vajerhållaren. Egentligen spelar det ingen roll för funktionen. Men är man petig så!




För att montera kopplingsvajern kan man göra på två olika sätt. Ett sätt är att montera vajern i armen, och sen montera höljet tillsamman med fästet i kåpan. (Och då skruva åt med de två skruvarna i kopplingskåpan)

Eller som jag gjorde, tog en tång och ”drog upp” armen så man kan häkta i vajernippeln.




Se även till att du har rätt spel i kopplingen. (Gäller ALLA mopeder).
Tillverkarna brukar rekommendera ca: 5mm i spel, personligen tycker jag det är för mycket, så jag siktar mer på 1-2mm spel.
Man ska aldrig ha nollspel, för då ligger kopplingen och trycker hela tiden, och det finns en risk att kopplingen kan slira och att lagret/tryckpinnarna (Beroende på konstruktion) kan slitas ut i förtid.
Spelet justeras på vajern både nere vid kopplingen och uppe vid handtaget.





Frambromsen monteras exakt likadant, då Honda har vajerbroms fram!
Spelet i frambromsen är också viktigt, dels så att du får maximal bromsverkan, och att bromsen inte ligger emot och bromsar hela tiden.
Även här satte jag muttrarna på fel sida, ska vara en på varsin sida – men funktionen är detsamma.



VIDEOGUIDE:

produkter i denna guide