När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Peugeot Tweet moped reservdelar
Här har vi samlat information om den
populära mopedmodellen Peugeot Tweet.
Twostroke lagerhåller och säljer mängder med reservdelar och trim till många mopeder och nedan kan du läsa lite information om några av alla produktkategorier.
På startsidan hittar du modellväljaren, där du alltså väljer din mopedmodell innan du letar efter delar till din moped.
På så sätt filtreras delar som inte passar bort ur shopen. Dock så visas även universella delar som alltså inte är modellanpassade.

Peugeot Tweet finns i flera olika utföranden. Den största uppdateringen skedde 2021 då mopeden fick insprut istället för förgasare.
Mopedavgassystem
När det gäller 4-taktade motorer så får man inte riktigt samma resultat av
att byta avgassystem som på en tvåtaktare. Detta eftersom avgasystemen inte arbetar på samma sätt. På 4T är den enda uppgifter systemet har att forsla ut avgaserna medan ett 2T-system ska ge rätt mottryck och pulser för att fungera optimalt. Däremot i de fall man monterat en större cylinder på en 4-taktad motor så kan systemet behöva kunna försla ut avgaserna snabbare då ett underdimensionerat system kan bränna ventilerna i toppen samt begränsa effekten.
Vi har även många guider gällande mopedavgassystem där många är tillämplningsbara för Peugeot Tweet:
Guider mopedavgassystem
Mopedcylinder
Till Peugeot Tweet med insprut finns endast standardcylindrar i dagsläget eftersom det
inte finns någon ECU som är mappad för trimcylindrar och för att efterfrågan på trimcylidrar till Tweet inte är tillräckligt stor för att tillverkarna kan motivera att starta tillverkning av detta.
Har man insprut så kan man inte enbart byta cylindern till en trimcylinder utan att insprutet är mappat för det.
Till förgasarmodeller finns det även trimcylindrar på 63cc / 65 cc att välja på.
I länken nedan kan du läsa våra allmäna guider gällande mopedcylinder:
Guider mopedcylinder
Moped-CDI / Moped-ECU
Tweet med förgasare använder CDI.
Tweet med insprut använder ECU.
Till förgasarmodeller har vi både strypta och ostrypta CDI-boxar.
Moped-CDI:er och moped-ECU:er levereras oftast med en varvtalsbegränsning från fabrik. Denna strypning gör alltså att man inte kan varva ut hela vägen och därmed begränsas topphastigheten.
Om du vill läsa om hur en moped-CDI fungerar så kan du göra det via länken nedan:
Så fungerar en moped CDI
Mopedvariator och mopedkoppling
Variatorn som sitter från fabrik på Peugeot Tweet är strypt och begränsar variatorns utväxling och
därmed toppfarten som kan uppnås.
Vi säljer både trimvariatorer och original/standardvariatorer till Peugeot Tweet. Så oavsett om du vill trimma eller ersätta ett slitet original så har vi alternativ för dig.
Se även våra guider gällande mopedvariator nedan:
Guider mopedvariator
Mopedförgasare
Mopedförgasare kommer i många olika utföranden och man kan använda olika förgasare på de allra flesta
mopederna. Det man får kontrollera är att förgasaren har de anslutningar och funktioner man behöver och vill ha när man ska köpa en ny förgasare.
När man byter förgasare måste man se till så att den blir korrekt inställd för sin moped och setup.
Vi säljer förgasare som kan ersätta en dålig originalförgasare samt trimförgasare.
Se våra allmäna guider gällande mopedförgasare nedan:
Guider mopedförgasare
Mopedkåpor
Till Peugeot Tweet har vi inga plastkåpor i dagsläget.
Mopedstyling
Många som kör moped vill gärna sätta sin egen prägel på mopeden och montera olika stylingdelar.
Vi erbjuder ett stort sortiment med mopedstyling som passar Peugeot Tweet. Många stylingdelar är också universella och inte modellanpassade.
Poplära stylingdelar är till exempel nudebar / styren, höjningssatser, dekaler, stylingnät, kåpor, bensinslangar, mopedhandtag, sadelöverdrag, baklampa och framlampa, LED-blinkers mm.
Nedan har vi några guider om mopedstyling:
Guider mopedstyling
Mopedtrim
Till Peugeot Tweet med insprut är möjligheten att trimma begränsad
eftersom det inte finns några trimcylindrar på marknaden. Det man kan göra är att ta bort strypningar.
Till förgasarmodeller finns det flera åtgärder för att trimma. Exempelvis trimcylinder, avgassystem, CDI, förgasare mm.
Vid trimning är det viktigt att delarna passar bra ihop och att man gör de inställningar och justeringar som krävs för att sin nya setup ska fungera optimalt.
Se våra allmäna guider om mopedtrim:
Guider mopedtrim
Mopedmätare
På Peugeot Tweet kan man montera olika typer av hastighetsmätare. Till exempel så finns det flertalet
universella mätare från Koso man kan montera. Dessa kräver dock egen inkoppling och att man ordnar med kontakter. De är alltså inte specifikt anpassade till just Tweet.
Till flera utföranden av Peugeot Tweet så har vi även originalmätarna om du bara behöver en ny sådan.
Se våra guider gällande några av de universella mopedmätarna från Koso:
Guider mopedmätare
Mopedservice
Precis som alla motordrivna fordon så måste så klart även din Peugeot Tweet få sig en service
emellanåt.
Serviceprotokoll är inget vi har men vi har gjort allmänna guider om service på både scootermopeder och crossmopeder som kan hjälpa dig när du ska serva din moped:
Guider mopedservice