Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Rätt tändstift till moped

Hitta rätt tändstift till din moped

Hur ska du veta vilket tändstift som passar din cylinder och blir rätt för din moped? Har man tur finns det ett rekommenderat tändstift från cylindertillverkaren. Är det en originalcylinder brukar det finnas info i manualen till mopeden om vilket stift som är rekommenderat.

Hittar du inte information om vilket stift som är rätt kan du ta reda på det själv.

 

Rätt storlek på tändstiftets gänga

Vad menas med ett tändstifts värmetal?

Sotigt eller överhettat tändstift

Vad är ett igensotat tändstift?

Varför blir tändstift överhettade?

Vad är resistorstift?

Vad är racingtändstift?

 

Rätt storlek på tändstiftets gänga

Vilken storlek och gänga ska man ha på tändstiftet? Tändstift kan ha olika diameter och längd på den gängade delen och du behöver ha rätt på båda för att stiftet ska kunna monteras i topplocket på ett korrekt sätt. Är gängan för lång kommer stiftet i värsta fall slå i kolven och är gängan för kort kommer inte gnistan hamna rätt.

Mät längd och diameter på hålet i topplocket om du är osäker.

Vad menas med ett tändstifts värmetal?

Ett tändstift behöver kunna avleda värmen som uppstår vid förbränningen och värmetalet är ett mått på hur bra stiftet avleder värme. Ju högre värmetal desto bättre avleds värme från stiftet.

Det är viktigt att välja ett tändstift som passar just din motor och sättet du använder motorn. Om fel värmetal väljs kommer inte förbränningen bli rätt.

  • För högt värmetal: Här blir temperaturen på tändstiftet för låg och orsakar att beläggningar byggs upp på isolatorfoten. Dessa kan ge upphov till läckvågor som orsakar misständningar.
  • För lågt värmetal: Nu blir temperaturen i tändstiftet för hög och orsakar förtändning och onormal förbränning. tändstiftets elektroder kan smälta och orsaka skador.

 

Sotigt eller överhettat tändstift

Utseendet på isolatorfoten skvallrar om hur lämpligt stiftet är och hur motorn mår. Tändstift har en självrengörande egenskap om de får arbeta i temperaturer mellan 450-870°C.

Man kan dela in isolatorfotens tillstånd i tre baskriterier: överhettat, normalt och sotigt.

Överhettade stift kan orsaka förtändning och sotiga stift kan leda till misständning. Du vill därför välja ett stift som passar din motor och hur den används. Kör du t.ex. aggressivt, väldigt eller racing fort behöver du ett kallare stift och om kör lugnt och sakta behövs ett varmare stift. Därför rekommenderar vissa cylindertillverkare olika stift till samma cylinder beroende på hur den kommer användas.

 

Vad är ett igensotat tändstift?

Igensotning är när sot på isolatorfoten på tändstiftet orsakar elektriska läckor (misständningar). När den höga spänningen i stiftet läcker bort genom sotet kan man få start- och driftproblem.

Vartefter sotet byggs på kommer motståndet i isolationen minska. När motståndet minskar kommer spänningen som krävs för överslag i gnistgapet minska och det blir misständningar.

Orsaker till igensotning:

  • För fet luft-/bränsleblandning (Åtgärd: justera förgasare, choke korrekt)
  • Felaktigt elsystem, t.ex. dålig kontakt vid tändkablar (Åtgärd: service på elsystem)
  • Otillräckliga körförhållanden (Åtgärd: undvik lång tomgångskörning och korning i låg fart under lång tid)
  • Användning av för kallt tändstift (Åtgärd: byt till varmare tändstiftstyp (dvs. till lägre värmetal))

 

Varför blir tändstift överhettade?

Överhettning kan leda till att tändstiftets elektroder smälter. Överhettade stift har spräckliga avlagringar och en vitaktig isolatorfot. När temperaturen överstiger 870 °C fungerar isolatorfoten som antändningskälla före gnistan vilket kan skada kolv mm.

Orsaker till överhettning:

  • För tidigt inställd tändning (Åtgärd: justera tändningsinställningen)
  • För mager luft-/bränsleblandning (Åtgärd: justera förgasaren korrekt)
  • Otillräckligt med kylvätska eller smörjning (Åtgärd: fyll på med kylvätska och /eller se över smörjning)
  • Otillräckligt åtdraget tändstift (Åtgärd: dra åt stiftet enlig specifikation)
  • Användning av för varmt tändstift (Åtgärd: byt till kallare tändstiftstyp)

 

Vad är resistorstift?

Resistorstift har ett inbyggt motstånd som dämpar störstrålning som bildas med gnistan. Motståndet minskar risken för funktionsstörningar i t.ex. motorelektronik, radiomottagare och annan kommunikationsutrustning.

Resistorstiften har dock ingen negativ inverkan på acceleration, motorstart eller utsläpp, dvs. de påverkar inte motorn negativt på något sätt.

 

Vad är ett racingtändstift?

Fordon med hög effekt, hög kompression och höga varvtal kräver tändstift med hög prestanda. Ett racingtändstift klarar våldsamma mekaniska påfrestningar och hög värme. Elektronerna i racingstift är gjorda av legeringar med nickel eller platina.

Egenskaper hos racingstift är t.ex:

  • Lätt att gnista
  • God antändningsförmåga
  • Mycket bra tålighet mot hög värme
  • God värmeavledning
  • Mekanisk styrka

För att klara alla dessa krav används ofta ädla metaller som platina eller palladium/guld i elektroderna. Även utformningen på elektroderna är specialanpassad på racetändstift med tunnare elektroder för effektivare gnista och bättre antändningsförmåga. För bättre svar vid acellerationer används speciella isolatorfötter beroende på önskat beteende hos stiftet.

produkter i denna guide