När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Trimmad moped frågor
I denna artikel tänkte vi besvara några frågor som kan uppstå kring trimmade mopeder, både klass 1 och klass 2 mopeder, vad för åtgärder man kan ta till om man vill återställa en trimmad moped, och vad som händer om man blir stoppad av polisen på en trimmad moped.
Vi har även länkat till guider som förklarar hur trimning av moped fungerar.
Hos oss hittar du både delar för att återställa en trimmad moped och ett stort sortiment av trimdelar till de flesta modellerna på den svenska marknaden.
Innan man trimmar sin moped så är det viktigt att ha koll på vad som gäller enligt lagen och vad för risker som finns.
Nedan kan du klicka på varje frågeställning i denna artikel för gå direkt till svaren:
- Vad räknas som en trimmad moped?
- Vad får man för straff för trimmad moped?
- Vad gör jag om min moped går för snabbt? / Återställa trimmad moped
- Andra risker med att köra trimmad moped
- Kan man trimma mopeden lagligt?
- "Dolt trim"
- Vad händer efter att min moped blivit beslagtagen?
- Eget ansvar trimmad moped
Vad räknas som en trimmad moped?
En moped räknas som trimmad om den går för snabbt eller har en högre motoreffekt än vad som tillåts. Detta gäller oavsett vad för delar som sitter på mopeden. Exempelvis så räknas mopeden som trimmad om man bara har tagit bort variatorstrypningen och mopeden då går för snabbt.
I teorin är det alltså ingen skillnad på en sådan moped och en moped som har blivit trimmad med exempelvis 70cc cylinder, sportavgassystem mm. även om uppsåtet så klart blir tydligare om man monterad riktiga trimdelar. Trimdelar är vanligtvis inte heller särskilt diskreta utan det kan både synas och höras på en moped att den är trimmad, och polisen kan man sällan lura om man väl skulle bli stoppad på en trimmad moped.
Vad får man för straff för trimmad moped?
En trimmad moped räknas oftast som en lätt MC. Om mopeden inte blivit registrerad som en sådan och om man saknar körkort för lätt MC så kan man bli straffad för olovlig körning och att man framfört ett oregistrerat fordon.
Straff: Vanligtvis böter och indraget körkort. Vid uppreade förseelser riskerar man grov olovlig körning där fängelse i max 6 månader ingår i straffskalan.
Även möjligheten att bli beviljad ett körkortstillstånd för tyngre behörigheter, exempelvis bildkörkort, den dagen men fyller 18 år kan bli uppskjutet. Detta är inget straff utan enbart ett beslut som transportstyrelsen tar.
Polisen beslagtar mopeden och förverkar trimdelarna, eller hela mopeden.
Även föräldrar till en mindreårig som tillåter denne att framföra en trimmad moped kan bli dömd till böter och indraget körkort.
Vad gör jag om min moped går för snabbt? / Återställa trimmad moped
Om du till exempel precis köpt en moped och du inte vill att den går för snabbt så att du riskerar att bli straffad för det så måste du ta reda på vad som är gjort på mopeden och återställa allt till det skick det var från fabrik när mopeden tillverkades. Ofta finns dock inte originaldelar att köpa då de kan ha utgått, men oftast finns då eftermarknadsalternativ.
Twostroke erbjuder ett stort sortiment av ersättningsdelar till de flesta mopedmodellerna på den svenska marknaden. Väljd din modell i fordonsväljaren och kika bland våra kategorier för att hitta delar till just din moped!
Se dessa guider som förklarar hur trimning av moped fungerar för att på så vis kunna avgöra vad som är gjort på just din moped:
Avstrypningsguide (Crossmoped)
Andra risker med att köra trimmad moped
Försäkring: Om föraren på en trimmad moped orsakar en trafikolycka så gäller inte försäkringen och man blir själv ansvarig för alla skador som uppstår.
Säkerhet: En moped är inte alltid konstruerad för att klara av mer effekt eller en högre toppfart. Exempelvis kan bromssystemet vara underdimensionerat i förhållande till hastigheten.
Den kinetiska rörelseenergin fyrdubblas vid en dubblering av hastigheten, vilket man måste ha i åtanke om man ska köra en trimmad moped i trafiken.
Slitage: En höjd motoreffekt och en högre hastighet kan öka slitaget på alla rörliga delar, både i motor och chassi.
Kan man trimma mopeden lagligt?
Det enkla svaret är: Nej!
Som nämnt ovan så räknas en moped som trimmad så fort den går för snabbt eller har en högre motoreffekt än vad den är konstruerad och godkänd för och den räknas då oftast som en lätt MC.
Även om man har körkort för lätt MC så måste den trimmade mopeden fortfarande vara registrerad och försäkrad som en lätt MC, vilket normalt inte är möjligt då kraven för att lyckas registreringsbesiktiga en trimmad moped som lätt MC är långt ifrån vad gemene man är kapabel att uppnå.
Det finns alltså inget som kan benämnas som lagligt trim. Tilläggas kan att så länge man följer de lagar och regler som polisen kan kontrollera så har man inte begått något brott. Motoreffekt och avgasvärden är normalt inget som Polisen kontrollerar utan de kontrollerar normalt topphastighet, ljudnivå, trafikregler osv.
Funderar man på CE-godkända, strypta eftermarknads avgassystem så kan du läsa information om detta nedan:
Besiktiga mopeden med nytt avgassystem
"Dolt trim"
Vi har märkt en ökad efterfrågan på exempelvis "dola trimrör" och tänkte här besvara denna fråga: Det finns inget sådant som ett "dolt trimsystem". Däremot så finns det så klart avgassystem som närmare liknar ett standardsystem som kan erbjuda en någon bättre effekt än originalsystemet. Det är dock inget som kommer att hjälpa i det fall man blir stoppad på en moped som går för snabbt och anses vara trimmad.
Dessa system kan inte heller jämföras med dedikerade sportavgassystem när det kommer till effekt.
Vid en fordonskontroll och Polisen fattar misstanke om att mopeden är trimmad så kommer den att tas i beslag för genomgång. Normalt så hittar då Polisen allt som är gjort på mopeden för att få den att gå för snabbt, även om delarna ser ut att kunna vara original och inte trimdelar.
Vad händer efter att min moped blivit beslagtagen?
Om din moped blivit beslagtagen och kontrollerad av Polisen, som fastställer vad för trimdelar som sitter på mopeden och vad för strypningar som tagits bort så kommer Polisen att förverka trimdelarna och sedan ge tillbaka mopeden tillsammans med en lista på de åtgärder som krävs för att mopeden ska kunna bli godkänd vid besiktningen. Vid besiktningen kan däremot flera brister upptäckas som inte rör trimningen i sig.
Efter att man har åtgärdat samtliga punkter så måste alltså mopeden besiktigas innan den får framföras på vägarna igen och innan den kan ställas på.
Eget ansvar trimmad moped
Har man valt att trimma sin moped eller om man har köpt en trimmad moped så är det helt och hållet ens egna ansvar att antingen vara medveten om riskerna eller att återställa mopeden till originalskick.
Tidigare ägare eller säljare av trimdelar har inget ansvar för vad man själv väljer att göra med sin moped och ett "jag visste inte" är ingen ursäkt som Polisen godtar om man blir stoppad på en trimmad moped.