Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Trimma en scooter?

Är det dags att trimma din scooter? I denna guide går vi igenom hur du stegvis kan trimma din moped beroende på vilken effekt samt hastighet ni vill uppnå. Det går däremot inte att avgöra några exakta hastigheter beroende på setup eftersom det kan skilja sig mellan modeller och inställningar.


Vanligtvis är scootrar begränsade på ett flertal olika sätt, i denna guide nedan kan ni läsa igenom de vanligaste strypningarna som finns på scootrar. Ni måste själva kontrollera vad som sitter på er moped.

Avstrypningsguide (scooter)


Oavsett hur mycket ni trimmar er moped så måste ni alltid se över förgasarinställningarna vid förändring av motoreffekten så den får mängden bränsle den behöver då den i annat fall kan gå för snålt som därmed riskerar ett haveri. I många fall brukar en större förgasare även vara nödvändigt, förutom mer bränsle ökar det även massflödet genom motorn som har direkt påverkan på effekten.


Ni kan läsa mer om förgasarbestyckning och justering i denna guide:

Förgasare - Justering och inställning

 

Nedan kan ni läsa mer om de vanligaste stegen vid trimning.
 

  • Steg 1 (avlägsna strypningarna)
  • Steg 2 (effektrör, större förgasare och racingmembran)
  • Steg 3 (trimcylinder)

 
Allmänna rekommendationer på förgasarstorlek:
- 50cc standardcylinder: 12-17,5 mm (17,5 mm originalförgasare brukar vara strypta)
- 50cc sport/racingcylinder: 14-17,5 mm
- 70cc "plus" cylinder: 17,5-19 mm
- 70cc sport/racingcylinder: 19-21 mm
- 70cc High-End/80cc +: 21 mm ->

Observera att detta är allmänna rekommendationer och att vissa cylindrar kan kräva en annan storlek än ovan exempel!

Steg 1

Vid trimning brukar det första och enklaste vara att ta bort alla originalstrypningar som begränsar effekten. Se därför över och ta bort alla angivna strypningar ovan och kontrollera om det kan finnas fler på er modell, testa sedan hur er moped går efter det. Många brukar köpa ett trimavgassystem ifall original sitter på mopeden för att undvika att förstöra det men även så det finns kvar om man ska återställa mopeden vid ett senare tillfälle. Originalrören om det ens är möjligt att köpa nytt brukar dessutom vara väldigt dyra i inköp.

 

Steg 2

Det vanligaste vid trimning är att köpa ett effektrör, uppgradera till en större förgasare samt se över drivlinan. Ifall ni inte köper en trimvariator eller koppling går det även att justera nuvarande med hjälp av andra variatorvikter, kopplingsfjädrar m.m. Om man uppgraderar förgasaren kan man även passa på att byta ut membranet till ett anpassat för trimning. Detta förbättrar flödet som in sin tur även kan öka prestandan.


Se dessa guider nedan gällande drevbyte samt annat membran.

Varför byta reeds och membran?

Guide - Justera Variator och koppling

 

Steg 3

Ifall ni känner att er nuvarande trimsetup inte ger tillräckligt mycket effekt eller att hastigheten inte är tillräckligt hög kan det vara dags att uppgradera till en trimcylinder. Förutom större kubik finns det även olika varianter att välja mellan som exempelvis sport och racing men även materialen gjutjärn och aluminium. Vilken ni bör välja beror dels på hur mycket mer effekt ni är ute efter och hur ni kommer att använda mopeden.


Aluminium eller gjutjärn?

Generellt ger en aluminiumcylinder mer effekt jämfört med en likvärdig gjutjärnscylinder. Fördelen med gjutjärn är att det brukar vara det billigare alternativet samt att den i regel är mer slittålig och passar därför bra för vanlig alldaglig åkning.


Sport eller racing?

I kort leverar en racingcylinder en högre effekt jämfört med en sport om det är två liknande cylindrar. Racingcylindern är oftast annorlundare uppbyggd inuti med sina portar och kanaler som bidrar till denna skillnad.


Kubik?

Innan ni bestämmer er för vilken kubik ni ska köra på kan det vara värt att tänka på ett antal olika saker. Om ni uppgraderar er cylinder är det alltid bra att byta ut vevpartiet till ett anpassat för trimning och de hårdare påfrestningarna detta medför. Det går i många fall att köra på originalvevpartiet men det är alltid en högre risk för haveri med det jämfört med en trimvev.

 

Exempelbild effektsystem: