Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Byta lameller på AM6

Lamellbyte på växelmoped (AM6)

Varvar det utav bara fan när du kör men du får inte ut någon effekt på bakhjulet?
Ökar motorns varvtal i uppförbackarna utan att farten samtidigt stiger?
Känns kopplingen lite "kort" och du får ideliga "tjuvstopp" när du skall iväg?

Då kan det mycket väl vara dina lameller som är slut!

Eller har du tänkt skaffa dig en häftigare "setup" så bör du investera i nya lameller.
Här får du tips på hur du gör och vad du bör tänka på vid lamellbyte

Tredje delen av mina guider om transmission på AM6 motorn

Guider transmission AM6
Transmission del 1 - byta olja
Transmission del 2 - byta kopplingsfjädrar
Transmission del 3 - byta lameller

Malossi Lamellsats (Sport) AM6


Stage6 - Verktyg (Kopplingsklocka)
Tips - Klicka på bilder för att komma till TS webbutik

Arbetsgång


1. Börja med att tappa ur oljan (se tidigare guide)
Tips - Länk Transmission del 1 - byta olja AM6


2. Demontera kopplingskåpan (se tidigare guide)
Tips - Länk Transmission del 2 - byta kopplingsfjädrar AM6


3. Demontera centrumbulten
Tips
- Använd Stage 6 kopplingsverktyg samt spärrskaft


4. Demontera tryckfjädrarna (se tidigare guide)
Tips - Länk Transmission del 2 - byta kopplingsfjädrar AM6
OBS!
- Märkningen jag pekar på med mejseln skall vara uppåt


5. Demontera tryckplattan
Tips
- Kontrollera märkningen på plattan så den kommer rätt på sedan
- Gör en egen märkning som är lätt att se


6. Den lilla tryckpinnen skall sitta kvar
OBS!
- Bakom tryckpinnen finns en kula som du inte får tappa bort!


7. Demontera lamellerna
OBS!
- Kontrollera noggrant hur de sitter!
- Lägg dem i en hög så du jämföra med de nya


8. Bild skadad kopplingskorg (nej det är inte en AM6 koppling)
- kontrollera om kanterna på kopplingskorgen har skador (inringat med rött)
- märken på kanterna gör att kopplingen "hugger"
- lamellerna kan inte röra sig pga spåren som skapats i ytterkorgen

Tips
- Du kan testa att försiktigt slipa bort ojämnheterna med en fil
- Det kan dock vara lite vanskligt och gör det endast som en sista utväg

9. Montera de nya lamellerna enligt schemat ovan
Tips
Låt lamellerna ligga i "oljebad" över natten innan monteringen


10. Börja med en "lamellplatta"


11. Sedan en "stålplatta" med "nocken" rakt upp (klockan 12)


12. Sedan lamellplatta nummer två


13. Sedan "stålplatta" nummer två med "nocken" förskjuten 120grader (klockan 4)


14. Sedan lamellplatta nummer tre


15. Sedan "stålplatta" nummer tre med "nocken" förskjuten 120grader från "stålplatta" två (klockan 8)


16. Avsluta med en "lamellplatta"


17. Montera "tryckplattan" se till att märkningen (pilen uppåt) hamnar rätt


18. Montera de nya tryckfjädrarna
Tips
- Dra fast skruvarna "korsvis"
- Åtdragningsmoment 3-5 Nm


19. Skruva in centrumbulten för hand
OBS!
- Centrumbulten skall precis gå fram mot "stiftet" som sitter å andra sidan
(om det går trögt kan du dra in den med en mejsel mot stiftet och sedan ett halvt varv tillbaka)

20. Kontrollera att växlararmen är parallellt med blocket


21. Montera låsmuttern


22. Dra fast låsbulten
Tips
- Använd Stage 6 kopplingsverktyg samt spärrskaft

Testa att dra in kopplingshandtaget och se att allt fungerar
- Sedan är det bara att skruva ihop allt och fylla på vätskor
- Kolla mina tidigare guider ifall du är osäker
- Kontrollera så du har rätt spel på kopplingshandtaget (så kopplingen inte ligger på)

Klart!

VIDEOGUIDE

Källor
AM6 Manual
Rockymountain ATV and MC

produkter i denna guide