Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Vilken moped är bäst att köpa?

Vilken moped ni bör köpa beror på ett flertalet faktorer. Vi går här igenom det mest väsentliga ni måste fundera ut och ta reda på. Genom att känna till detta innan ert mopedköp kommer det underlätta för er senare och eventuellt hjälpa er med framtida problem.

 

Scooter eller växelmoped?

Innan ni tar reda på vilket märke och modell ni vill köpa måste ni först veta om det är en scooter eller växelmoped ni vill köra. Många vet redan vad de är intresserade av för moped men för er som är osäkra, vill ni växla själva eller endast behöva gasa? Det finns för- och nackdelar med båda varianter så ni får fundera på hur ni kommer använda mopeden, om det endast ska vara pendling eller både ett transsportfordon och lek. Ifall man redan innan sitt mopedköp vet att mopeden inte ska trimmas kan en crossmoped exempelvis bli lite jobbig i längden när det krävs sex växlingar för att komma upp i 45 km/h.

 

Tvåtakt (2T) eller fyrtakt (4T)?

I regel är en fyrtaktare både bensinsnålare och tystare jämfört med en tvåtaktare. Detta kan givetvis vara en fördel ifall man pendlar eller kör mycket i stadstrafik. De brukar dessutom vara miljövänligare med tanke på den lägre förbrukningen.


Fördelen med en tvåtaktare är att den är mer uppskattad att trimma, bara genom att montera ett trimsystem eller ta bort originalstrypningarna kan ge en avsevärd effekthöjning tillskillnad från en fyrtaktare som oftast kräver lite mer för att kunna uppnå samma hastighet. En tvåtaktare är vanligtvis även enklare att mecka med.


Vilket alternativ som är mest fördelaktigt beror därför på hur ni ska använda mopeden.

 

Finns det ett bra sortiment med reservdelar?

Det som sedan brukar styra valet av mopedmodell är oftast priset samt utseendet på mopeden. När ni väl kommit så långt att ni valt ut den eller de modeller ni vill köpa måste ni kontrollera att det finns ett bra utbud av reservdelar.


Tyvärr går alldeles för många enbart på priset och köper billiga mopeder som har en väldigt begränsad tillgång för både originaldelar och eftermarknadsdelar. Detta brukar i sin tur leda till stora problem med att hitta rätt reservdelar som passar om det ens går att få tag på.


Vi rekommenderar därför er att innan ert köp gå in och välja mopeden ni vill köpa i vår fordonsväljare på vår sida nedan och kontrollera att det finns rikligt med reservdelar. Då vi har störst utbud på delar till nyare mopeder på den Svenska marknaden ger det en bra indikation på detta.

Hemsida: TWOSTROKE

 

Har ni tänkt trimma mopeden?

Ifall ni redan innan ni köper er moped vet att ni kommer vilja trimma den bör ni kontrollera att det både finns trimdelar till den och vilka alternativ som erbjuds. En del modeller har mycket fler valmöjligheter när det kommer till effekthöjande delar medan vissa har väldigt begränsat eller i vissa fall inga alls.

 

Välja klass 1 eller 2?

Majoriteten av alla mopeder som rullar ute i trafiken idag är trimmade enligt statistiken. Oavsett om ni kör en klass 1 eller 2 moped får den inte trimmas så den överstiger den lagliga hastigheten. I sådana fall spelar det ingen roll vad ni väljer för fordon då den inte längre är laglig att framföra.


Här nedan kommer en kortfattad sammanfattningen på vad som skiljer en klass 1 och 2 moped åt.

Klass 1:

Kräver mopedkörkort, får gå i högst 45 km/h och är förbjudet att framföras på cykelbanor och motorväg.

 

Klass 2:

Kräver förarbevis om du som kör inte fyllde 15 år före 1 oktober 2009. Får endast gå i 25 km/h men kan köras på vanliga vägar, gator och även på cykelbanor men inte motorväg.